Defending a major commitment of the researcher in post graduation course in relation to the diffusion of scientific knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.29.587

Keywords:

Scientific communication, Researchers in post graduation, Education

Abstract

Our aim, in this essay, is defend the need for a greater commitment of researchers in post-graduation, especially post-graduate students, with the activity of scientific communication. In dialogue with previous works which approach writing and the scientific publication on the humanities, we systematize this study in four directions, namely: i) keeping the understanding that scientific communication is in the core and soul of the production of scientific knowledge; ii) punctuating elements to reflect on  why graduate students should become more and more involved with the communication of their research results; iii) sharing actions that a graduate program in the teaching area has developed to implement a culture of scientific communication among its students and graduates; iv) reinforcing our role as training agents for research professionals who are increasingly engaged and committed to the dissemination of scientific knowledge and to the world in which we live and work.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara (2016). Professor da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Campus de Pau dos Ferros.  Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL). Líder do Grupo de Estudos em Interação, Texto e Discurso do Alto Oeste Potiguar e membro do Grupo de Pesquisa em Produção e Ensino do Texto e do Grupo Slovo.

References

BIANCHETTI, L. Escrever: uma das armas do professor. In: BIANCHETTI, L. Trama e texto: leitura crítica: escrita criativa. São Paulo: Summus, 2002. p. 97-116.

BIANCHETTI, L. O processo da escrita: elementos inibidores e facilitadores. In: BIANCHETTI, L; MEKSENAS, P. (org.). A trama do conhecimento: teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. 2. ed. Campinas/SP: Papirus, 2012. p. 239-265.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2011-2020. Brasília: CAPES, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Evolução do SNPG no decênio do PNPG 2011-2020. Brasília: CAPES, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg-2011-2020. Acesso em: 11 jan. 2023.

DAY, R. A. Como escrever e publicar um artigo científico. Tradução de Marina André de Alvarez. 5. ed. São Paulo: Livraria e Editora Santos, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JACKEVICIUS, C. Le devoir de publier. Can J Hosp Pharm, Ottawwa, v. 70, n. 2, p. 97-98, mar./abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.4212/cjhp.v70i2.1639

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução de Heloísa Monteiro e Francisco Settineri Portalegre: Artes Médicas, Sul Ltda.; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

MACHADO, A. M. N. Políticas que impedem o que exigem: dimensões controvertidas na avaliação da pós-graduação brasileira. Universidade e Sociedade, Brasília, v. 39, ano XVI, p. 137-149, fev. 2007. Disponível em: https://issuu.com/andessn/docs/39. Acesso em: 04 dez. 2022.

MACHADO, A. M. N. Apresentação. In: MACHADO, A. M. N. (org.). Toc! Toc! Toc! Eu quero entrar!: conhecimento e reconhecimento de egressos do stricto sensu & transformação social. Florianópolis: DIOESC, 2012. p. 21-28.

MACHADO, A. M. N.; LORENZINI, V. P.; DRESCH, J. F. Comunidades científicas locais e impacto das pesquisas na sociedade: sinergia entre egressos da pós-graduação e protagonistas sociais. Barbarói, Santa Cruz do Sul, n. 48, p. 9-25, jul./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.17058/barbaroi.v0i48.8647

NETTO, C. A. Princípios para um novo modelo de avaliação da pós-graduação. Cienc. Cult., São Paulo, v. 70, n. 3, p. 47-51, jul./set. 2018. DOI: https://doi.org/10.21800/2317-66602018000300012

NÓVOA, A. Os professores e sua formação profissional: entrevista com António Nóvoa. Entrevista realizada por Maria Lúcia Resende Lomba e Luciano Mendes Faria Filho. Educar em Revista, Curitiba, v. 38, p. e88222, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0411.88222

PENNAROLA, C. From Academic Literacies to International Publishing: The Postgraduates’ Road Map. International Journal of English Linguistics, Ontario, v. 13, n. 1, p. 95-104, 2023. DOI: https://doi.org/10.5539/ijel.v13n1p95

PICHEL, J. Así son los talleres clandestinos que producen miles de investigaciones científicas falsas. El confidencial, [S.l.], 2022. Disponível em: https://www.elconfidencial.com/tecnologia/ciencia/2022-12-26/talleres-clandestinos-investigaciones-falsas_3546695/?fbclid=IwAR3TU2UeSLPiWp4xUfnbs0gEUjJlgY9BMCDZxyqanSm41v9p2PSb8qOU1Og. Acesso em: 11 jan. 2022.

RIBEIRO, A. E. Prefácio. In: MENDES, E. C. da C. Lendo como escritores: a revisão de textos colaborativa mediando o aprimoramento da competência escritora. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. p. 13-15.

ROSS-HELLAUER, T.; TENNANT, J. P.; BANELYTĖ, V.; GOROGH, E.; LUZI, D.; KRAKER, P.; PISACANE, L.; RUGGIERI, R.; SIFACAKI, E.; VIGNOLI, M. Ten simple rules for innovative dissemination of research. PLoS Comput Biol, Cambridge, v. 1, n. 4, p. 1-12, e1007704, abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1007704

SAGAN, C. O mundo assombrado pelos demônios: a ciência vista como uma vela no escuro. Tradução de Rosaura Eichemberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007. DOI: https://doi.org/10.36311/2007.978-85-249-1311-2

SEVERINO, A. J. Pós-graduação e pesquisa: o processo de produção e de sistematização do conhecimento. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 9, n. 26, p. 13-27, jan./abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v9i26.3640

SEVERINO, A. J. Pós-graduação, pesquisa e formação: desafios da contemporaneidade. Revista Espaço Pedagógico, Passo fundo, v. 19, n. 2, p. 233-246, jul./dez. 2012.

VOLPATO, G. Como escrever um artigo científico. Anais da Academia Pernambucana de Ciência Agronômica, Recife, v. 4, p. 97-115, 2007.

WATERS, L. Inimigos da esperança: publicar, perecer e o eclipse da erudição. Tradução de Luiz Henrique de Araújo Dutra. São Paulo: Editora da UNESP, 2006.

Published

2024-01-01

How to Cite

Bessa, J. C. R. (2024). Defending a major commitment of the researcher in post graduation course in relation to the diffusion of scientific knowledge. Qualitative Research Journal , 12(29), 01–18. https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.29.587