Beyond the order of curricular discourse: contingency, teaching ethics and the practice of the care in Mathematical Education
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1402Keywords:
Mathematics Education, Philosophy, Mathematics Curricula, Ethics, GovernmentalityAbstract
This paper proposes a critical reflection on mathematics curricula based on the Foucauldian concept of governmentality, questioning its logic of producing neoliberal, generified and racialized subjects, which seeks to shield the educational process from contingency. Inspired by the readings of Judith Butler and Eve Sedgwick, it suggests replacing the paranoid position, marked by curricular control, with a reparative position, based on the Foucauldian ethics of the care of the self and the other. It is argued that embracing the unpredictability that emerges in classroom interactions can foster ethical, aesthetic and supportive teaching practices. From this perspective, mathematics education ceases to be just a space for utilitarian calculation and becomes a didactic practice of unpredictability that does not abandon exactness but understands the curriculum as a political and existential field open to differences, singularities and the educational event.Downloads
References
BALDINO, R. R. Educação Matemática: do discurso da ordem à ordem do discurso. Pro-Posições, Campinas v. 4, n. 10, p. 42–59. 1993.
BENSUSAN, H. Memory Assemblages: Spectral Realism and the Logic of Addition. Dublin: Bloomsbury, 2024.
BERTO, L. F. Enunciados sobre Interdisciplinaridade em Livros Didáticos de Matemática do Ensino Médio. 2017. 112 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2017.
BICUDO, M. A. V. (ed.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 1999.
BUTLER, J. Giving an Account of Oneself. New York: Fordham University Press, 2005.
BUTLER, J. Quem tem medo do gênero? São Paulo: Boitempo, 2024.
BUTLER, J. The Force of Non-Violence. New York: Verso Books, 2020.
CÉSAR, M.R.; DUARTE, A. Governamento e pânico moral: corpo, gênero e diversidade sexual em tempos sombrios. Educar em Revista, Curitiba, n. 66, p.141-155, out./dez. 2017.
CORADETTI MANOEL, C. A. L. Um Olhar Contemporâneo para a Matemática Financeira presente nos Livros Didáticos do Ensino Médio. 2017. 126 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2017.
CORADETTI MANOEL, C. A. L. Os Discursos Econômicos Constituídos Historicamente e os Currículos Brasileiros de Matemática: as propostas de racionalidades para o homo oeconomicus. 2023. 148 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2023.
CORADETTI MANOEL, C. A. L.; SILVA, M. A. da. Famílias felizes e saudáveis! Livros didáticos de matemática e a produção de sujeitos. Reflexão e Ação, [S.I.], v. 27, n. 2, p. 219–235, 2019. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v27i2.11740.
CORADETTI MANOEL, C. A. L.; SILVA, M. A. A Tomada de Decisão: tensionamentos de uma instrução dada pela matemática financeira dos livros didáticos de matemática do ensino médio. Perspectivas Da Educação Matemática, Campo Grande, v. 10, n. 22, p. 65–86, 2017.
CORADETTI MANOEL, C. A. L.; SILVA, M. A.; VALERO, P. Happy and healthy families! Financial mathematics and the making of the homus oeconomicus. Proceedings of the Tenth International Mathematics Education and Society Conference (MES10), Art. 10, 2019.
CORAZZA, S. M. Planejamento de ensino como estratégia de política cultural. In: MOREIRA, A. F. B. (ed.). Currículo: questões atuais. Cidade: Papirus, 1997. p. 103–143.
CORAZZA, S. M. Pesquisar o currículo como acontecimento em V exemplos (27); Anais Eletrônicos 27a Reunião Anual Da ANPED), 2004.
CORAZZA, S.M.; NODARI, K. Procedimentos didáticos de invenção: a potência dos signos das artes. In: CORAZZA, S.M. (org.). Métodos de Transcrição: pesquisa em educação e diferença. São Leopoldo: Oikos, 2020. p.361-376.
COSTA, M. V. Poder, discurso e política cultural: contribuições dos Estudos Culturais ao campo do currículo. In: LOPES, A. C.; MACEDO, E. (ed.). Currículo: debates contemporâneos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
DARDOT, C.; LAVAL, P. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
ERNEST, P. The Philosophy of Mathematics Education. New York: Taylor; Francis, 1991.
FOUCAULT, M. O corpo utópico/ As heterotopias. São Paulo: n-1, 2013.
FOUCAULT, M. A Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.
FOUCAULT, M. A Hermenêutica do Sujeito. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
FOUCAULT, M. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
FOUCAULT, M. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. 13. ed. São Paulo: Graal, 2012.
FOUCAULT, M. História da sexualidade 3: o cuidado de si. 11. ed. São Paulo: Graal, 2011.
FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, M. Pour une morale de l’inconfort. In: FOUCAULT, M. Dits et Écrits II. 1976-1988. Paris: Gallimard, 2001, nº 266, p.783-787.
FOUCAULT, M. Qu’est-ce que la critique. Paris: Vrin, 2015.
FOUCAULT, M. Qu’est-ce que les Lumières. In: FOUCAULT, M. Dits et Écrits II. 1976-1988. Paris: Gallimard, 2001, nº 339. p.1381-1397.
FOUCAULT, M. Une esthétique de l’existence. In: FOUCAULT, M. Dits et Écrts II. 1976-1988. Paris: Gallimard, 2001, nº 357. p.1549-1565.
FOUCAULT, M. Segurança, Território, População. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.
GADELHA, S. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões, a partir de Michel Foucault. Rio de Janeiro: Autêntica, 2013.
GALLO, S. A Vila: micro fascismos, fundamentalismo e educação. In: GALLO, S.; VEIGA-NETO, A. (eds.). Fundamentalismo & Educação - A Vila. Rio de Janeiro: Autêntica, 2009.
LOPES, A. C. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, Brasília, v. 21, n. 45, p. 445–466. 2017. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4581.
MACEDO, E. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 147, p. 716–737, 2012.
OCAMPOS, J. D. G. Redes Discursivas Sobre a História da Matemática em Livros Didáticos do Ensino Médio. 2016. 174 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2016.
OLIVEIRA, J. C. G. Educação Matemática crítica direcionando currículos: constituição de sujeitos e de uma tecnologia de governo. 2015. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2015.
PACHECO, T.; SILVA, M. A.; FREITAS, A. C. R. R. Livros Didáticos de Matemática do Ensino Médio: um olhar interseccional para as identidades representadas em matemática financeira. Revista de Educação Matemática, v. 21, p. 01-26 2014. DOI: https://doi.org/10.37001/remat25269062v21id517.
PARAÍSO, M. A. Currículo, Desejo e Experiência. Educação & Realidade, [S.I.], v. 34, n. 2, p. 277–293, 2009.
PARAÍSO, M. A. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, [S.I.], v. 40, n. 140, p. 587–604, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000200014.
PLANAS, N.; VALERO, P. Tracing the Socio-Cultural-Political Axis In Understanding Mathematics Education. In: GUTIÉRREZ, A.; LEDER, G. C.; BOERO, P. (eds.). The Second Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education. [S.I.]: Sense Publishers, 2016. p. 447–479. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6300-561-6_13.
SACHS, L.; SALLES, T. V. Ideologia Neoliberal nos Materiais de Educação Financeira do Ensino Médio do Estado do Paraná. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 13, n. 32, p. 1–26, 2024. DOI: https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.32.9499.
SANTOS, J. W. Relações Saber-Poder: discursos, tensões e estratégias que (re) orientam a constituição do livro didático de matemática. 2019. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2019.
SANTOS, J. W. Corredores e Porões: uma análise dsa relações de poder na constituição do livro didático de matemática. Curitiba: Appris, 2021.
SANTOS, J. W.; SILVA, M. A. Relações de poder na idealização de livros didáticos de Matemática. Praxis Educativa, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, p. 250–272. 2019. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.14n1.014.
SANTOS, J. W.; SILVA, M. A. Pluriforme e Multidirecional: relações de poder e a constituição de livros didáticos de Matemática. Bolema, v. 35, n. 71, p. 1275–1293. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n71a03.
SEDGWICK, E. Leitura paranoica e leitura reparadora, ou, você é tão paranoico que provavelmente pensa que este ensaio é sobre você. Remate de Males, Campinas, v. 40, n.1, p. 389-421, jan./jun. 2020.
SILVA, M. A. Da; VALERO, P.; CORADETTI MANOEL, C. A. L.; BERTO, L. F. Brazilian High School Mathematics Textbooks and the Constitution of the Good Student Citizen. Acta Scientiae, v. 20, n. 6. 2018. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss6id4831.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Rio de Janeiro: Autêntica, 2005.
SILVA, M. A. Currículo e Educação Matemática: a política cultural como potencializadora de pesquisas. Perspectivas Da Educação Matemática, Campo Grande, v. 11, n. 26, p. 202–224, 2018.
SILVA, M. A. A Política Cultural dos Livros Didáticos de Matemática: um guia para transformar estudantes em cidadãos neoliberais. Linhas Críticas, v. 25, p. 381–398, 2019. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.21853.
SILVA, M. A. Currículo, Educação Matemática, Política e Podres Poderes. Revista Internacional de Pesquisa Em Educação Matemática, v. 12, n. 1, p. 9–28, 2022. DOI: https://doi.org/10.37001/ripem.v12i1.287.
SILVA, M. A. Ventos do norte não movem moinhos? Racismo epistêmico: a matemática é branca, masculina e europeia. Educação Matemática Pesquisa Revista Do Programa de Estudos Pós-Graduados Em Educação Matemática, v. 25, n. 2, p. 238–257, 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i2p238-257.
SILVA, M. A.; NETO, V. F.; SOUZA, D. M. X. de B. Governo dos corpos: aprendendo a ser menina e a ser menino em livros didáticos de matemática. In: GOLÇALVES, H. J. L. (ed.). Educação Matemática e Diversidade(s). Cachoeirinha: Editora Fi, 2020. p. 214–233.
SILVA, M. A.; SANTOS, J. W. dos. Análises Foucaultianas em Livros Didáticos de Matemática: caminhos teórico-metodológicos e possibilidades curriculares. Perspectivas Da Educação Matemática, Campo Grande, v. 17, n. 48, p. 1–20, 2024. DOI: https://doi.org/10.46312/pem.v17i48.22157.
SILVA, M. A.; SOUZA, D. M. X. de B. Teaching girls and boys: addressing gender stereotypes in mathematics curriculum. Book of Abstracts of JustEd 2018 Conference ‘Promoting Justice through Education,’ 79, 2018.
SILVA, T. T. O Currículo como Fetiche: a poética e a política do texto curricular. Rio de Janeiro: Autêntica, 2001.
SKOVSMOSE, O. Towards a critical mathematics education. Educational Studies in Mathematics, v. 27, n. 1, p. 35–57. 1994. https://doi.org/10.1007/BF01284527, 1994.
SKOVSMOSE, O. Critical Mathematics Education. Heidelberg: Springer, 2023.
SKOVSMOSE, O. Critical Philosophy of Mathematics. Heidelberg: Springer Nature Switzerland, 2024. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-71375-0.
SOUZA, D. M. X. de B. Narrativas de uma Professora de Matemática: uma construção de significados sobre avaliação. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2015.
SOUZA, D. M. X. de B.; SILVA, M. A. Questões de gênero no currículo de matemática: atividades do livro didático. Educação Matemática Pesquisa, v. 19, n. 3, p. 374–392, 2017. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i3p374-392.
SOUZA, D. M. X. de B.; SILVA, M. A. O dispositivo pedagógico do currículo-brinquedo de matemática, marcado pela dimensão de gênero, na produção de subjetividades. Reflexão e Ação, v. 26, n. 2, p. 149–164, 2018. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v26i2.11747.
SOUZA, R. R. Formação Cidadã: o que apontam os livros didáticos de matemática do ensino médio. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2020.
SOUZA, R. R.; SILVA, M. A. Health and Citizenship in High School Mathematics Textbooks: conducting Brazilian students’ conducts. In: YOLCU, A.; CHRONAKI, A. (eds.). Troubling ‘citizenship’ for mathematics education: the challenges of globalization, diversity, and difference for the citizen subject in mathematical practices. Londres: Routledge, 2025.
STEPHAN, C. O si mesmo, os outros e o mundo: o diálogo interrompido entre Michel Foucault e Pierre Hadot. Rio de Janeiro: Via Verita, 2021.
STEPHAN, C. Por modos de vida outros: o mundo plural. DoisPontos, Curitiba, v.19, n.3, p.86-107. 2023.
STEPHAN, C. Ressentimento, reparação e solidariedade: uma reflexão a partir de Judith Butler (leitora de Klein) e Edward Saïd. DoisPontos, Curitiba, v.21, n.3, p.68-86. 2025.
STEPHAN, C. Um conto. Cuidado em tempos de crise: quando o poder cai como uma luva. Paralaxe, São Paulo, v.10, n.1, p.27-43. 2024.
STURION, B. C., Luís, A.; HARTMANN, B.; MAZZI, L. C. Educação Financeira e Livros Didáticos de Matemática. Perspectivas Da Educação Matemática, Campo Grande, v. 17, n. 45, p. 1–21. 2024. DOI: https://doi.org/10.46312/PEM.V17I45.19020.
TREVERSINI, C. S.; LÓPEZ BELLO, S. E. O Numerável, o Mensurável e o Auditável: estatística como tecnologia para governar. Educação & Realidade, Curitiba, v. 34, n. 2, p. 135–152. 2009.
VALERO, P. Capital humano: o currículo de matemática escolar e a fabricação do homus oeconomicus neoliberal. In: GODOY, E. V.; SILVA, M. A.; SANTOS, V. de M. (ed.). Currículos de matemática em debate: questões para políticas educacionais e para a pesquisa em Educação Matemática. Editora Livraria da Física, 2018.
VALERO, P.; ANDRADE-MOLINA, M.; MONTECINO, A. Lo político en la educación matemática: de la educación matemática crítica a la política cultural de la educación matemática. Relime - Revista Latinoamericana de Investigación En Matemática Educativa, v. 18, n. 3, p. 287–300, 2015. DOI: https://doi.org/10.12802/relime.13.1830.
VALERO, P.; SILVA, M. A.; SOUZA, D. M. X. de B. The curricular-toy, mathematics and the production of gendered subjectivities. Proceedings of the Tenth International Mathematics Education and Society Conference (MES10), Art. 10, 2019.
VEIGA-NETO, A. Governamentalidade, neoliberalismo e educação. In: CASTELO BRANCO, G.; VEIGA-NETO, A. (ed.). Foucault: filosofia e política. Rio de Janeiro: Autêntica, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.






