Between displacements and (re)constructions: the formation of a teacher in the afro-diaspora
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1225Keywords:
(Auto)biographical, Experience, Teacher Training, African DiasporaAbstract
This paper narrates the formative journey of a teacher in the Afro-diaspora, highlighting experiences that shaped her as a researcher and educator. Three major displacements are analyzed: the geographical, which enabled intercultural experiences; the identity-based, which provided socio-racial literacy; and the epistemic, which dissolved naïve views regarding colonial epistemologies. From an autobiographical perspective, the author reflects on her experiences in diverse educational contexts, including exchanges in Colombia and participation in black women’s collectives. The article highlights how these experiences have contributed to the construction of a teaching identity committed to anti-colonial education, emphasizing the appreciation of Afro-diasporic epistemologies and resistance to the monocultural logic of education.
Downloads
References
ANZALDÚA, G. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 229-236, jan./jun. 2000.
BENJAMIN, W. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas III. Tradução de José Carlos Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BUTLER, K. D.; DOMINGUES, P. Diásporas imaginadas: Atlântico Negro e histórias afro-brasileiras. São Paulo: Perspectiva, 2020.
CAVALLEIRO, E. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2000.
CRUZ, Denise Gonçalves da. Impasses e possibilidades do pensamento decolonial no ensino superior: O caso de uma universidade colombiana. 2019. 153f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos – SP.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).
GOMES, N. L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
GONZÁLEZ, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, p. 223-244, 1984. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4584956/mod_resource/content/1/06%20-%20GONZALES%2C%20L%C3%A9lia%20-%20Racismo_e_Sexismo_na_Cultura_Brasileira%20%281%29.pdf. Acesso em: 31 jan. 2025.
GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 92/93, p. 69-82, jan./jun. 1988.
HOOKS, B. Intelectuais negras. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 464-478, jul./dez. 1995.
HOOKS, B. Vivendo de amor. Disponível em: https://www.geledes.org.br/vivendo-de-amor/?amp=1. Acesso em: 31 de janeiro de 2025.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, [S.I.], n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 127-169.
MIGNOLO, W. D. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.
NÓVOA, A.; FINGER, M. O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014.
PETRY, F.; BASSANI, J. J.; VAZ, A. F. Experiência evidenciada: Walter Benjamin, Theodor W. Adorno. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 9, n. 22, p. 109-130, maio/ago. 2014. Disponível em: http://www.utp.br/cadernos_de_pesquisa/. Acesso em:30 de janeiro de 25.
RINCÓN, J. E. G. Pensar casa adentro: racismo, conflicto armado y etnoeducación. Cali, 2024.
SILVA, N. N. da. O valor da experiência social e escolar do ensino médio para jovens negros(as) e brancos(as). 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Conhecimento e Inclusão Social, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.