Teacher and coordinators training policy in Salvador, Bahia: narratives as devices to resist and (re)exist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1186

Keywords:

Training, Narratives, Experiences professionals

Abstract

This work aims to analyze the teacher training policy of Salvador-BA through narrative writings by teachers and coordinators, in an attempt to understand how they experience and incorporate the dispositions of the municipal policy into their daily practices. This is a qualitative study, based on the epistemic methodological principles of narrative research and the (auto)biographical method. The ten collaborators who participated in this study narrate about themselves, their lived experiences in their professional lives, and characterize their processes of training, knowledge, and practice regarding the established teacher training policy of the Salvador education network, implemented by the Municipal Education Department (SMED). Through comprehensive interpretation, it is observed that the narratives reveal devices of resistance and (re)existence experienced by these professionals that foster unique ways to ensure training within their school units, planning and realizing meetings with their teachers in a internally and organized spaces and times and guaranteeing, with autonomy, reflecting moments about pedagogical practices,  demonstrating the need for visibility in the implementation and evaluation of the training policy, not just in its execution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZANHA, J. M. P. Uma ideia de pesquisa educacional. São Paulo: Edusp: Fapesp, 2011.

BALL, S. J. Cidadania global, consumo e política educacional. In: SILVA, L. H. A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 121-137.

BALL, S. J. Educação Global S. A: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

BALL, S. J.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: UEPG, 2016.

BALL, S. J.; MAINARDES, J. (org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa Narrativa: experiências e histórias na pesquisa qualitativa. 2. ed. Uberlândia: EDUFU, 2015. DOI: https://doi.org/10.14393/EDUFU-978-85-7078-411-7

HERNANDEZ, F. Minha trajetória pela perspectiva narrativa da pesquisa em educação. In: SOUZA, E. C. de.; TOURINHO, I.; MARTINS, R. (org.). Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Ed. UFSM, 2017. p. 49-74.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M.

W.; GASKELL, G. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Tradução: Pedrinho

Guareschi. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 77-98.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira da Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

LASCOUMES, P.; LE GALES, P. A ação pública abordada pelos seus instrumentos. Revista Pós Ciências Sociais, São Luís, v. 9, n. 18, p. 19-44, 2012.

LAWN. M. Os Professores e a Fabricação de Identidades. Currículo sem Fronteiras, Braga, v. 1, n. 2, p. 117-130, 2001.

MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Des) arquivar narrativas para construir histórias de vida ouvindo o chão da experiência. In: SOUZA, E. C. de.; TOURINHO, I.; MARTINS, R. (org.). Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Ed. UFSM, 2017. p. 146-165.

MIRANDA, F. Agora que chegamos até aqui: professores, narrativas e imagens visuais. In: MARTINS, R. TOURINHO, I. SOUZA, E. C. de (org.). Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Ed. UFSM, 2017. p. 125-158.

NÓVOA, A. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910

PINEAU, G. A formação tem de passar por aqui: as histórias de vida no projecto PROSALUS. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde: Departamento de Recursos Humanos, 1988. p. 107-130.

POPKEWITZ, T. S. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e construção do professor. Porto Alegre: Artmed, 2001.

RICOEUR, P. O modelo do texto: a ação sensata considerada como um texto. In: DO TEXTO à ação: Ensaios de Hermenêutica II. Porto: Rés, 1989. p. 185-212.

RICOEUR, P. O si mesmo como um outro. Campinas: Papirus, 1991.

SALVADOR. Plano Municipal de Educação/Lei n° 9106. Salvador: SMED, 2016.

SALVADOR. Referencial Curricular Municipal para a Educação Infantil. Salvador: SMED, 2015.

SCHUTZ, A.; LUCKMANN, T. The structures of the social world. Evanston: Northwestern University Press, 1973.

Published

2025-09-07

How to Cite

Cummings, M. M. M., & Souza, E. C. de. (2025). Teacher and coordinators training policy in Salvador, Bahia: narratives as devices to resist and (re)exist. Qualitative Research Journal , 13(35), 647–667. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1186

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.