Research-teacher training from different perspectives: Brazil and Portugal in the evidence
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1111Keywords:
Research-Training, Postgraduate Program in Education, Teacher TrainingAbstract
The text aims to analyze the ways of conceiving and directing the carrying out of Master's and Doctorate research, focusing on the Research-Training approach, in two Postgraduate Programs in Education – PPGE, from the perspective of two universities from different countries – Brazil and Portugal. The methodology adopted to write this article is based on systematized narratives in the form of letters written by the three authors about reflections based on the analysis of research and training processes in the aforementioned PPGEs. Based on the analyses, it is inferred that there are several peculiarities in the ways of conceiving and carrying out Research-Training, with each format also presenting singularities according to each theme and focus attributed to the object studied. The creative, critical and collective dimensions permeate the writing of this researches, constituting powerful formative-investigative processes.Downloads
References
BARBIER, R. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Liber Livro Editora, 2004.
BARBOSA, A. M.; FONSECA, A. N. (org.). Criatividade Coletiva: Arte e Educação no século XXI. São Paulo: Perspectiva, 2023.
BRAGANÇA, I. F. de S.; MOTTA, T. da C.; SERRA NETO, I. Z. (org.). Caminhos da Pesquisa-Formação: abordagens narrativas e (auto)biográficas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023.
BRASIL/Ministério da Educação. Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG 2024-2028) – Versão preliminar. Brasília: MEC, 2024.
CALADO, B.; LEAL DA COSTA, C. Tornar-se professor e investigador na formação inicial: um processo de construção de identidade e valorização profissional. In: ANTUNES, H. S; CAVALHEIRO, R. (org.). GEPFICA. 20 anos de memórias formativas docentes no Centro de Educação da UFSM. Curitiba: Appris Editora, 2024, p. 55-70. DOI: https://doi.org/10.18366/9786525058603-55-70
FIGUEIREDO, M. P. Desenvolvimento do currículo e construção de conhecimento profissional específico: uma exploração da relevância do estudo sobre as práticas docentes no contexto curricular português. In: Conselho Nacional de Educação (org.). Estado da Educação 2021. Conselho Nacional de Educação, 2022. p. 356-367.
FOLQUE, A.; LEAL DA COSTA, C.; MARQUES, A. A formação inicial e o desenvolvimento profissional de educadores/professores monodocentes: os desafios do isomorfismo pedagógico. In: CORRÊA, C.; CAVALCANTI, L.; BISSOLI, M. (org.). A Formação de Professores em Perspectiva. Manaus: EDUA, 2016, p. 110-147.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
JOSSO, M. C. Da formação do sujeito... ao sujeito da formação. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: Edufrn; São Paulo: Paulus, 2010.
JOSSO, M. C. Investigação-Formação: a reflexão sobre a vida como construção de aprendizado na formação profissional. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 7., 2008, Iatjaí. Anais... Itajaí: ANPEDSUL, 2008. p. 1-11.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Adaptação à edição brasileira Maria Vianna. São Paulo: Cortez, 2004.
LEAL DA COSTA, C.; NUNES, S. Tornar-se Educadora/Professora. Palavras que contam como foi! Revista FAEEBA, [S.I.], v. 25, n. 47, p. 119-136, 2016. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-01942016v25n47p119-136
LEAL DA COSTA, C.; BISCAIA, C.; PARRA, A. Aprender pensando sobre a própria vida – Um atelier biográfico na formação de educadores/professores. Revista de Sociología de la Educación, [S.I.], v. 11, n. 2, p. 258-279, 2018. DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.11.2.12445
LEAL DA COSTA, C. Traços de Vida e(m) narrativas de (trans)formação. In: FURLANETTO, E.; NACARATO, A.; GONÇALVES, T. (Org.). Espaços formativos, trajetórias de vida e narrativas docentes. Curitiba, Brasil: Editora CRV, 2018. p. 73-98.
LEAL DA COSTA, C.; CAVALCANTE, I.; MEDIALDEA, A.; BERMÚDEZ, N. Desenvolvimento profissional e comunicação durante a pandemia: Narrativas de professores do 1º Ciclo em Portugal. Revista @mbienteeducação, [S.I.], n. 16, p. 1-11, 2023. DOI: https://doi.org/10.26843/ae.v16i00.1187
LEAL DA COSTA, C.; ALVES, C.; BRETON, H. Echoes of research and training with biographical narratives: ways of knowing and understanding from lived experience. Frontiers in Education, [S.I.], n. 8, p. 01-09, 2024. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1213463
LIMA, I. C. S. da S. Aulas-ateliês: experiências estéticas e os processos formativos de docentes dos anos iniciais do ensino fundamental. 2020. 170 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará – UECE. Fortaleza, 2020.
MORAES, A. C.; PAIVA, D. L. Cartas pedagógicas: reflexões de docentes da educação básica e superior. Fortaleza: Eduece, 2018.
MORAES, A. C.; QUEIROZ, J. G.; LIMA, I. C. S. S. Pesquisa-formação: notas caleidoscópicas embasadas em investigações no campo arte-educativo. Revista Cocar, [S.I.], v. 20, p. 1-21, 2024.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, [S.I.], v. 47, n. 166, p.1106 – 1133, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843
NÓVOA. A. Conhecimento profissional docente e formação de professores. Revista Brasileira de Educação, [S.I.], v. 27, p. e270129, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270129
PASSEGGI, M. da C.; SOUZA, E. C. O Movimento (Auto) Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. Revista Investigación Cualitativa, [S.I.], v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017.
PASSEGGI, M. C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistémico ao sujeito biográfico. Roteiro, [S.I.], v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267
QUEIROZ, J. G. Dança como elemento de formação estética de docentes. 2020. 272 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2020.
SUÁREZ, D.; METZDORFF, V. Narrar la experiencia educativa como formación. La documentación narrativa y el desarrollo profesional de los docentes. Espacios em Blanco. Revista de Educación, Buenos Aires, n. 28, p. 49-74. Jun. 2018.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.






