The lines of visibility of the aesthetic experience and the becoming-child in the narratives of future teachers from the outskirts of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1095

Keywords:

Aesthetic experience, Child-becoming, Narrative, Teaching on the periphery

Abstract

This article presents a cartographic research whose aim was to find, in the narratives and materialities, the lines of visibility of the affects that sustained the aesthetic experience and the child-becoming; in a corpus made up of three books and their respective reports, presented by students from a class in the area of Childhood in the Pedagogy course in 2023. To do this, we dialogued with Deleuze (1997), Guattari (1981), Larrosa (2015), Benjamin (2004) and other authors on the concepts of affection, experience, child-becoming; and memory. In the cartographic exercise, we were deeply affected by going through the pages of the books. By revisiting their ghostly memories, the students reorganized the situations they had experienced of oppression, of exclusion from hegemonic, sexist, Eurocentric and adult-centric standards in a discursive way, structuring and re-signifying their own history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOWICZ, A.; TEBET, G. (org.). Infância e pós-estruturalismo. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.

ALENCAR, C. L. Alma ferida. [S. l.]: [s. n.], 2023.

ANZALDÚA, G. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 229, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/%x

AUSTER, P. A invenção da solidão. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

BAJOUR, C. Cartografia dos encontros: literatura, silêncio e mediação. São Paulo: Solisluna Editora; Selo Emília, 2023.

BARBIERI, S. Territórios da invenção: ateliê em movimento. São Paulo: Jujuba, 2021.

BENJAMIN, W. Imagens de pensamento. Lisboa: Assírio & Alvim, 2004.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BRITO, M. dos R.; COSTA, D. W. S. Escrita e corpo e fabulação: variações com Deleuze e Clarice Lispector. Linha Mestra, [S. l.], n. 41, p. 45-54, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n41p45-54

CECCIM, R. B.; PALOMBINI, A. L. Imagens da infância, devir-criança e uma formulação à educação do cuidado. Psicologia e Sociedade, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 301-312, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822009000300003

CERZEDELLO, E. Queriam prender o meu cabelo. [S. l.]: [s. n.], 2023.

DELEUZE, G. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, G. Nietzsche e a filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: do capitalismo à esquizofrenia. v. 1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: do capitalismo à esquizofrenia. v. 4. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1992.

DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes - Selo Martins, 2010. (Coleção Todas as Artes).

ESCÓSSIA, L.; TEDESCO, S. O coletivo de forças como plano de experiência cartográfica. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

FABRA, J. S. Kafka e a boneca viajante. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

FERREIRA, L. H. Educação estética e formação docente: narrativas, inspirações e conversas. 1. ed. Curitiba: Appris, 2020.

GUATTARI, F. Revolução molecular. São Paulo: Brasiliense, 1981.

GUERRA, M. As mais pequenas coisas: a exploração como experiência educativa. São Paulo: Pedro & João Editores, 2022.

HAN, B.-C. A crise da narração. Petrópolis, RJ: Vozes, 2023.

KASTRUP, V. Experiência estética para uma aprendizagem inventiva: notas sobre a acessibilidade de pessoas cegas a museus. Informática e Educação: teoria & prática, [S. l.], v. 13, n. 2, jul./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.12463

KASTRUP, V. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

KOHAN, W. O. Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

MARINHO, M. Sonho de menina. [S. l.]: [s. n.], 2023.

MORAIS, T. Arte, animalidade e infância: potências éticas, estéticas e criativas para a formação docente. In: LOPONTE, L.; MOSSI, C. (org.). Arteversa: arte, docência e outras invenções. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2023.96283.6

NEUSCHARANK, A. Notas de estudos sobre devir-criança, linguagem e tempo: “o tempo muda”. Climacom Cultura Científica – pesquisa, jornalismo e arte, [S. l.], ano 7, n. 18, ago. 2020.

ORLANDI, E. P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007. DOI: https://doi.org/10.7476/9788526814707

PASSOS, E.; BARROS, R. B. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

POVOAR, Grupo. Fazer pesquisa em educação ao nível do rio: com arte e filosofia e… In: LOPONTE, L.; MOSSI, C. (org.). Arteversa: arte, docência e outras invenções. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023.

RICHTER, S. R. S. Educação, arte e infância: tensões filosóficas em torno do fenômeno poético. Crítica Educativa, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 90-106, 2016. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/99. Acesso em: 16 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.22476/revcted.v2i2.99

SARAIVA, C. F. Narrar o outro, narrar a si: histórias de uma vice-diretora. 2020. 153 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2020.

TEBET, G. Desemaranhar as linhas da infância: elementos para uma cartografia. In: ABRAMOWICZ, A.; TEBET, G. (org.). Infância e pós-estruturalismo. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.

TOKARCZUK, O.; CONCEJO, J. A alma perdida. Tradução de Gabriel Borowski. São Paulo: Todavia, 2020.

Published

2025-09-07

How to Cite

Coelho, Caetano, F., & Mendes, L. de C. (2025). The lines of visibility of the aesthetic experience and the becoming-child in the narratives of future teachers from the outskirts of Rio de Janeiro. Qualitative Research Journal , 13(35), 498–514. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1095

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.