(Auto)biographical narratives of novice teachers in higher education: unveiling experiences, challenges, and learning at the beginning of the teaching profession

Authors

  • Iure Coutre Gurgel Universidade do Estado do Rio Grande do Norte-UERN https://orcid.org/0000-0002-3760-2764
  • Isabel Maria Sabino de Farias UECE-Universidade Estadual do Ceará/Programa de Pós-Graduação em Educação

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1052

Keywords:

Auto)biographical narratives, Novice teachers, Higher education

Abstract

What learning, challenges, and experiences are constructed by novice teachers in higher education during their initial professional integration? Motivated by this question, this study seeks to understand how novice teachers develop their professional knowledge in the early years of teaching in higher education. As an epistemological-methodological approach, we utilized (auto)biographical narratives (JOSSO, 2004) as a research-formation device, supported by narrative research involving six novice higher education teachers working in a public institution in the state of Rio Grande do Norte, Brazil. The participants' narratives revealed that the beginning of a teaching career in higher education is interwoven with challenges and heterogeneous situations that foster the construction of theoretical and experiential knowledge, which, in turn, resonate in their professional learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabel Maria Sabino de Farias, UECE-Universidade Estadual do Ceará/Programa de Pós-Graduação em Educação

Doutora em Educação Brasileira (UFC), com Estágio Pós-doutoral pela Universidade de Brasília (UNB) na área de currículo, avaliação e desenvolvimento profissional docente. Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculada ao Centro de Educação (CED) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Pedagoga (UECE). Líder do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/CNPq). Pesquisadora vinculada ao Grupo de Trabalho (GT 8) Formação de Professores da ANPEd; Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq –Nível 2.

References

ALARCÃO, I.; ROLDÃO, M. do C. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de indução. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S.I.], v. 6, n. 11, p. 109-126, 2014.

ALMEIDA, M. I.; PIMENTA, S. G. Pedagogia Universitária: valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, [S.I.], v. 27, n. 2, p. 7-31, 2014. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/6243/4859. Acesso em: 31 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.6243

CLANDININ, D. J.; CONNELY, M. Pesquisa narrativa: Experiências e história na pesquisa qualitativa (Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores do ILEEL/UFU, Trad.). 2. ed. Uberlandia: UFU, 2015. DOI: https://doi.org/10.14393/EDUFU-978-85-7078-279-3

COCHRAN-SMITH, M.; LYTLE, S. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of research in education, [S.I.], v. 24, n. 1, p. 249–305, 1999. DOI: https://doi.org/10.3102/0091732X024001249

CRUZ, G. B. da; FARIAS, I. M. S. de; HOBOLD, M. de S. Indução profissional e o início do trabalho docente: Debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, [S.I.], v. 14, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4149/1102. Acesso em 10 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.14244/198271994149

DELORY-MOMBERGER, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v.1, n.1, p.133-147, jan./abr. 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2526/1711. Acesso em: 02 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p133-147

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Trad. José Claudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

JOSSO, M. C. Histórias de vida e formação: suas funcionalidades em pesquisa, formação e práticas sociais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 40-54, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/8423/5390. Acesso em: 20 ago. 2024.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático. Trad. Pedrinho Guareschi. Rio de Janeiro: Vozes, 2002. p. 90-113.

GARCIA, C. M.; VAILLANT, D. Políticas y programas de inducción en la docencia en latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, [S.I.], v.47, n.166, p.1224-1249, out./dez. 2017. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4322/pdf Acesso em: 12 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144322

MARCELO GARCÍA, C. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 02, n. 03, p.11-49 ago./dez. 2010. Disponível em: file:///C:/Users/yurec/Downloads/17-Texto%20do%20artigo-59-60-10-20180518.pdf Acesso em: 12 jan. 2025.

MIZUKAMI, M. da G. N. Escola e desenvolvimento profissional da docência. In: GATTI, B. A.; JUNIOR, C. A. da S.; PAGOTTO, M. D. S.; NICOLETTI, M. da G. Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2013. p. 23-54.

MINAYO, M. C. de S.; DESLANDES, S. F.; NETO, O. C.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

PASSEGI, M. da C. F. B. S. Memoriais auto-biográficos: a arte profissional de tecer uma figura pública de si. In: PASSEGGI, M. da C., BARBOSA, M. N. (org.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. p. 34 - 76.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PINEAU, G. A autoformação no decurso da vida: entre a hétero e a ecoformação. IN: NÓVOA, A.; FINGER, M. O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN, 1985. p. 99-118.

SCHUTZE, F. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, V.; PFAFF, N. Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis (RJ): Vozes; 2010. p. 211- 222.

SOUZA, E. C. de. Territórios das escritas do eu: pensar a profissão–narrar a vida. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 213-220, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/issue/view/497. Acesso em: 5 fev. 2023.

SOUZA, E. C. de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador, BA: Uneb, 2006.

SOUZA, E. C. de; SOUSA, R. C. de. Pesquisa (auto) biográfica, educação e saúde docente: escritas de formação e refiguração identitária. Cadernos CERU, [S. L.], v. 32, n. 1, p. 99-126, 2021. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p99-126

https://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/189276. Acesso em: 15 ago. 2024.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Trad. Francisco Pereira. Petrópolis: Vozes, 2012.

VAILLANT, D. La inserción del profesorado novel en América Latina: Hacía la integralidad de las políticas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, [S. L.], v. 25, n. 2, p. 79-97, 2021. Disponível em: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/18442 Acesso em: 18 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i2.18442

VAILLANT, D.; MARCELO, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Ed. UTFPR, 2010.

VEENMAN, S. Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Educational Research, [S. L.], v. 54, n. 2, p. 143-178, 1984. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543054002143

WIEBUSH, A. Aprendizagem docente no ensino superior: desafios e enfrentamentos no trabalho pedagógico do professor iniciante. 2016. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.

Published

2025-07-17

How to Cite

Gurgel, I. C., & Sabino de Farias, I. M. (2025). (Auto)biographical narratives of novice teachers in higher education: unveiling experiences, challenges, and learning at the beginning of the teaching profession. Qualitative Research Journal , 13(35), 231–246. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1052

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.