Ethnography and action research: distinctive characteristics of these qualitative methods in social sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.31.681

Keywords:

Ethnography, Action Research, Qualitative Methods, Social Sciences, Theoretical-Methodological Essay

Abstract

The present work sought to debate the characteristics that distinguish two qualitative research methodologies widely used in social sciences, ethnography and action research. This objective stemmed from the need to understand the methodological coherence of qualitative studies in the social sciences. The discussion was carried out by analyzing a specific, recent and of impact bibliography on both methodologies. Thus, particularities of these methods were identified in relation to: the cut of the analytical description; the way of producing scientific knowledge; the mode of reflection of the findings; and the researcher's interference in social practices. This theoretical-methodological essay helps to indicate the possibilities and potential for applying ethnography and action research in qualitative studies in the social sciences, a topic that needs to be progressively debated in the literature.

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Author Biographies

Luiz Paulo Rigueira de Morais, Universidade Federal de Viçosa

Graduado em Gestão de Comércio Internacional pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutorando e Mestre em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). 

Brendow de Oliveira Fraga, Universidade Federal de Viçosa

Graduado, Mestre e Doutor em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professor e Coordenador Acadêmico na Faculdade do Futuro em Manhuaçu - MG.

Magnus Luiz Emmendoerfer, Universidade Federal de Viçosa

Doutor em Ciências Humanas: Sociologia e Políticas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Possui Pós-Doutorado em Administração Pública, Turismo e Empreendedorismo pelas Universidades do Minho, Algarve e Évora e em Políticas Públicas pelas Universidades de Tilburg e Breda. Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública na Universidade Federal de Viçosa (UFV) e do Pós-Graduação em Turismo e Patrimônio na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Líder do Grupo de Pesquisa em Gestão e Desenvolvimento de Territórios Criativos (GDTeC). Coordenador Geral da Cátedra UNESCO em Economia Criativa e Políticas Públicas.

Thiago Chagas de Almeida, Universidade Federal de Viçosa

Membro do Grupo de Pesquisa em Gestão e Desenvolvimento de Territórios Criativos (GDTeC). Graduado em Administração Pública pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF). Mestre em Administração pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutorando em Administração na Universidade Federal de Viçosa (UFV).

 

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Published

2024-06-22

How to Cite

Rigueira de Morais, L. P. ., de Oliveira Fraga, B. ., Luiz Emmendoerfer, M., & Chagas de Almeida, T. (2024). Ethnography and action research: distinctive characteristics of these qualitative methods in social sciences. Qualitative Research Journal , 12(31), 294–311. https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.31.681