Children's voices in the development of an educational game about physical activity in childhood: on the paths to health empowerment
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.36.820Keywords:
Qualitative Research, Health Education, Educational Technology, Child Health, Recreational activitiesAbstract
The objective was to describe the development process of an educational health game aimed at promoting physical activity in childhood. This methodological study employed a qualitative approach and was conducted in six stages: conceptualization, information gathering, gameplay, setting/design/rules, implementation, and testing. A total of 32 children, aged eight to ten years, from a municipal school in Teresina, Brazil, participated. Engagement with participants occurred through participatory observation, and data were collected in group workshops. Thematic analysis was used to analyze the data and identified four domains of physical activity: at school, at home, during leisure time, and within the support network. These categories guided the development of the educational game, which consists of a board and 55 cards. The technology has the potential to promote childhood physical activity and can be applied in various spaces of social interaction, including homes, schools and support networks.
Downloads
References
AMADOR, D. D.; MANDETTA, M.A. Development and validation of a board game for children with cancer. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 35, eAPE00121, fev. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2022AO00121
ANCONA, A.; COREA, F.; LOMBARDO, C.; GENTILI, D.; MISTRETTA, A. Serious games in child and adolescent health education campaigns: a systematic review. Annali dell'Istituto Superiore di Sanità, Roma, v. 60, n. 4, p. 274-282, 2024. Disponível em: https://annali.iss.it/index.php/anna/article/view/1734/1031. Acesso em: 17 mar. 2025.
ARAÚJO, É.F.; RIBEIRO, A.L.T.; PINHO, I.V.O.S.; MELO, M.C.; ABREU, V.J.; NASCIMENTO, E.T.S.; DUTRA, L.M.A.; QUEIROZ, C.C. Elaboração de tecnologia educacional sobre educação em saúde para crianças com diabetes mellitus tipo I. Enfermagem em Foco, Brasília, v. 11, n. 6, p.185-91, 2020. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/3915/1073. Acesso em: 12 jun. 2023.
AUBERT, S.; BRAZO-SAYAVERA, J.; GONZÁLEZ, S.A.; JANSSEN, I.; MANYANGA, T.; OYEYEMI, A.L.; PICARD, P.; SHERAR, L.B.; TURNER, E.; TREMBLAY, M.S. Global prevalence of physical activity for children and adolescents; inconsistencies, research gaps, and recommendations: a narrative review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, Londres, v.18, n. 81 p. 1-11, 2021. Disponível em: https://ijbnpa.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12966-021-01155-2. Acesso em: 23 fev. 2023.
BAGGIO, M.A.; ALVES, K.R.; CAVALHEIRO, R.F.; MATIAS, L.; HIRANO, A.R.; MACHINESKI, G.G.; CALDEIRA, S. Obesidade infantil na percepção de crianças, familiares e profissionais de saúde e de educação. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 30, e 20190331, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/mp3T7RYL7xwqt6ZRgfdQDZh/?lang=en. Acesso em: 22 abr. 2023.
BARANOWSKI, T.; BLUMBERG, F.; BUDAY, R.; DESMET, A.; FIELLIN, L.E.; GREEN, C.S.; KATO, P.M.; LU, A.S.; MALONEY, A.E.; MELLECKER, R.; MORRILL, B.A.; PENG, W.; SHEGOG, R.; SIMONS, M.; STAIANO, A.E.; THOMPSON, D.; YOUNG, K. Games for Health for Children—Current Status and Needed Research. Games for Health Journal: Research, Development, and Clinical Applications, v. 5, n. 1, p. 1-12, fev. 2016. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26262772/. Acesso em: 17 mar. 2025
BENEDETTI, T.R.B.; BORGES, L.J.; STREIT, I.A.; GARCIA, L.M.T.; MANTA, S.W.; GERFESON MENDONÇA, G.; BINOTTO, M.A.; CHRISTOFOLETTI, M.; SILVA-JÚNIOR, F.L.; PEDRO CURI HALLA, P.H.; PAPINI, C.B. Validade e clareza dos conceitos e terminologias do Guia de Atividade Física para a População Brasileira. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, [S. l.], Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 1–11, 2021. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14564. Acesso em: 16 mar. 2025
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, 2012. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 12 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de apoio à Gestão participativa. II Caderno de educação popular em saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2014. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/2_caderno_educacao_popular_saude.pdf. Acesso em 19 maio. 2022
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Departamento de Promoção da Saúde. Guia de Atividade Física para a População Brasileira [recurso eletrônico]. Brasília: Ministério da Saúde; 2021. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_atividade_fisica_populacao_brasileira.pdf. Acesso em: 18 maio. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde. PNPS: Anexo I da Portaria de Consolidação nº 2, de 28 de setembro de 2017, que consolida as normas sobre as políticas nacionais de saúde do SUS/Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2018. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude.pdf Acesso em: 18 mai. 2022
BRASIL. Ministério da Saúde. Guia de bolso do Programa Saúde na Escola: promoção da atividade física [recurso eletrônico] / Ministério da Saúde, Ministério da Educação. – Brasília: Ministério da Saúde, 2022. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_tematico_pse_atividade_fisica.pdf. Acesso em: 02 ago. 2023.
BRASIL. Senado Federal. Sistema S. Sítio eletrônico. Brasília, 2024. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/glossario-legislativo/sistema-s. Acesso em: 22 jun. 2023.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, Londres, v.3, n. 2, p. 77-101, dez. 2006. Disponível em: https://uwe-repository.worktribe.com/output/1043060/using-thematic-analysis-in-psychology. Acesso em: 04 maio. 2023.
CAMPOS, J. L. A.; SILVA, T. C; ALBUQUERQUE, U. P. Observação participante e diário de campo: quando utilizar e como analisar? In: ALBUQUERQUE, U.P.; CUNHA, L.V.F.C.; LUCENA, R.F.P.; ALVES, R.R.N. Métodos de pesquisa qualitativa para etnobiologia. Pernambuco: NUPEEA, 2021. p. 95-112.
CARVALHO, F.F.B.; TRAPÉ, Á. A.; VIEIRA, L. A. O guia brasileiro de atividade física: análise a partir da concepção ampliada de saúde. Motrivivência, Florianópolis, v. 36, n. 67, p. 1–19, fev. 2024. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96659. Acesso em: 18 mar. 2025.
CLAUS, M.I.S.; MAIA, E.B.S.; OLIVEIRA, A.I.B.; RAMOS, A.L.; DIAS, P.L.M.; WERNET, M. A inserção do brincar e brinquedo nas práticas de enfermagem pediátrica: pesquisa convergente assistencial. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, p. e20200383, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/xTdDPyTQmjMf5HBpQC79TTM/?lang=pt#. Acesso em: 13 ago. 2023.
CORDEIRO, M.D.; SAMPAIO, H.A.C. Aplicação dos fundamentos do letramento em saúde no consentimento informado. Revista Bioética, Brasília, v. 27, n. 03, p. 410-418, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bioet/a/FLtmrdpcPMr4hLVXcQJT8wf/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 dez. 2023.
COSTA, D.C.C.O.; MADEIRA, F.B.; TEIXEIRA, E.; GOMES, I.L.V. Engajando crianças em pesquisas científicas: o termo de assentimento no formato de história em quadrinho. RECIIS, [S. l.], Rio de janeiro, v. 18, n. 2, p. 393–410, abr./jun. 2024. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3935. Acesso em: 10 abr. 2025.
DA SILVEIRA, C. L. A.; LAUER, M. J.; ESQUINSANI, R. S. S. O sentido do brincar e do jogar na infância humana como fundamentos para a construção da democracia social. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 102, n. 262, p. 787-801, nov. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/zyqZXYfCh7sFhhV4Yx8LqXF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 mar. 2025
DUMITH, S.C.; PRAZERES FILHO, A.; CUREAU, F.V.; FARIAS JÚNIOR, J.C.; MELLO, J.B.; SILVA, M.P.; MATIAS, T.S.; LOPES, W.A.; MAGALHÃES, L.L.; HALLAL, P.C. Atividade física para crianças e jovens: Guia de Atividade Física para a População Brasileira. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 1-9, ago. 2021. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14567. Acesso em: 14 maio 2023.
DUTRA, B.D.; NASCIMENTO, K.C.; ECHEVARRÍA-GUANILO, M.E.; SPARAPANI, V.C.; GABRIELA MARCELLINO DE MELO LANZONI, M.M.; Validation of an educational game about first aid for schoolchildren. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 74, n. 6, p. e20201107, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/bMRCmqctVHtPztv7WBbYrNt/?lang=pt#. Acesso em: 22 mar. 2023.
FARIA, C.C.; HORTA, T.G.; REIS, J.S.; SOARES, A.N.; MOREIRA, A.D.; Elaboration and validation of an e-book with the laws about diabetes in schools. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v.75, n. 3, p. e20200711, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0711
FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
GEALY, A.; TINNEY, G.; MACDONALD, N.; WATERS, J. A socio-constructivist approach to developing a professional learning intervention for early childhood education and care practitioners in Wales. Professional Development in Education, Londres, v. 48, n. 2, p. 298–314, mar., 2020. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19415257.2020.1742187. Acesso em: 18 mar. 2025.
HOLLMAN, H.; UPDEGRAFF, J.A.; LIPKUS, I.M.; RHODES, R.E. Perceptions of physical activity and sedentary behaviour guidelines among end-users and stakeholders: a systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, Londres, v. 19, n. 21, p. 1-13, mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.1186/s12966-022-01245-9
KISHIMOTO, T.M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
KOURY, R.D.M.S; MONTEIRO, E.M.L.M.; LIMA, L.S. Validação de brinquedo terapêutico sobre cateterismo cardíaco. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 28, n.6, p. 1799-1808, jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232023286.16832022
LAROCCA, V.; ARBOUR-NICITOPOULOS, K.P.; TOMASONE, J.R.; LATIMER-CHEUNG, A.E.; BASSETT-GUNTER, R.L. Developing and Disseminating Physical Activity Messages Targeting Parents: A Systematic Scoping Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, Basel, v. 18, n. 7046, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34280983/. Acesso em: 12 ago. 2022.
MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da educação, São Paulo, s/v, n. 20, p. 11-30, jun. 2005. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752005000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 7 jul. 2023.
MALACARNE, J.A.D.; CARVALHO, P.H.M.; ARAÚJO, M.F.S.; ROCHA, M.B.; PALMA, A. Análise dos discursos e imagens presentes no capítulo sobre Educação Física Escolar no Guia de Atividade Física para a População Brasileira. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Uberlânida, v. 44, s/n., p. e005122, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/srNBxX9dtWd8SpXgTWWvyYm/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 17 mar. 2025
MANTOVANI, T.V.L.; MALDONADO, D.T.; FREIRE, E.S. A relação entre saúde e educação física escolar: uma revisão integrativa. Movimento, Porto Alegre, v. 27, s/n., e27008, jan./dez. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mov/a/mmQm6dDT9jBdML4Wpx6gNWF/?lang=pt&format=pdf . Acesso em: 22 jan. 2024.
MARTINS, T.B.F.; GHIRALDELO, C.M.; NUNES, M.G.V.; OLIVEIRA JÚNIOR, O.N. Readability formulas applied to textbooks in Brazilian Portuguese. São Carlos, Instituto de Ciências Matemáticas de São Carlos-USP, PDF Version, 1996. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/000906089. Acesso em: 2 abr. 2022.
MELONI, A.; MARIN, F. A. D. G. A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP. GEOUSP: Espaço e tempo, São Paulo, v. 25, n. 1, p. e170767, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/geo/a/j8ZfxLyNjNFqwqPtzGC39dn/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 07 ago. 2023.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/vGQyXtyWNmTMCz7YQpY7kNf/?lang=pt. Acesso em: 19 mar. 2025.
NESPOLI, G. Os domínios da Tecnologia Educacional no campo da Saúde. Interface — Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 17, n. 47, p. 873–884, out. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/cK8NPzyP4KYpkM8hxVZ7cbx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 24 ago. 2023.
OLIVEIRA, S. M. DE.; SANTOS, M. P. M. DOS; SILVA, P. Políticas públicas locais para promoção da atividade física das crianças nos parques públicos. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de janeiro, v. 31, n. 1, p. e310121, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/JxvJbnH9k97HDMdMPnTW6mS/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 23 jun. 2022.
PEREIRA, L.M.; LEITE, P.L.; TORRES, F.A.F.; BEZERRA, A.M.; VIEIRA, C.M.A.; SILVA, M.R.F.; MACHADO, L.D.S. Tecnologias educacionais para promoção da saúde de adolescentes. Revista de Enfermagem UFPE, Recife, v. 15, n. 01, e247457, jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2021.247457.
PEREIRA, V.R.; COIMBRA, V.C.C.; CARDOSO, C.S.; OLIVEIRA, N.A.; VIEIRA, A.C.G.; NOBRE, M.O.; NINO, M.E.L. Metodologias participativas em pesquisa com crianças: abordagens criativas e inovadoras. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 37, esp, p. e67908, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/czTLtbpmB6Zh9KhFpbBkPtp/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 17 out. 2023.
QUEIROZ, D.T.; VALL, J.; SOUZA, A.M.A.; VIEIRA, N.F.C. Observação participante na pesquisa qualitativa: conceitos e aplicações na área da saúde. Revista Enfermagem UERJ, Rio de Janeiro, v. 15, n.2, p. 276-283, abr./jun. 2007. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-475662. Acesso em: 12 mar. 2023.
REIS, A.V.; ALVIM, M.B. Da cidade fragmentada à cidade como espaço de brincar: a invenção de uma metodologia lúdica de pesquisa. Desidades: Revista Científica da Infância, Adolescência e juventude, Rio de Janeiro, v.9, n.30, p. 51-68, maio/ago. 2021. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/desi/n30/n30a04.pdf . Acesso em: 11 nov. 2023.
REILLY, J.J.; AUBERT, S.; BRAZO-SAYAVERA, J.; LIU, Y.; CAGAS, J.Y.; TREMBLAY, M.S. Surveillance to improve physical activity of children and adolescents. Bulletin World Health Organ, Genebra, v. 100, n. 12. p. 815-824, out. 2022. Disponível em: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9706360/pdf/BLT.22.288569.pdf . Acesso em: 11 fev. 2024.
RIBEIRO, A.L.T.; ARAÚJO, É.F.; PINHO, I.V.O.S.; MELO, M.C.; MARTINS, R.G.G.; LARA, C.C.Q. Avaliação de tecnologia educativa para crianças com diabetes: estudo metodológico. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 25, n. 5, p. e20200282, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/YXLdw6sV4XmvFsKqBFhhqkK/?lang=pt#. Acesso em: 18 mar. 2023.
RODRIGUES, I.L.A.; NOGUEIRA, L.M.V.; PEREIRA, A.A.; ABREU, P.D.; NASCIMENTO, L.C.; VASCONCELOS, E.M.R.; SILVA, M.A.I.; SANTOS, C.B. Aprender brincando: validação semântica de tecnologia educacional sobre tuberculose para crianças escolares. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 25, n. 4, p. e20200492, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/w9w8gnQGpW4zjW3yd7rBmCj/. Acesso em: 12 fev. 2023.
SALEN, K.; ZIMMERMAN, E. Regras do jogo: fundamentos do design de jogos. Principais conceitos.Trad. por Edson Furmankiewicz. São Paulo: Blucher, 2012.
SAUCEDO-ARAUJO, R.G.; CHILLÓN, P.; PÉREZ-LÓPEZ, I.J.; BARRANCO-RUIZ, Y. School-Based Interventions for Promoting Physical Activity Using Games and Gamification: A Systematic Review Protocol. International journal of environmental research and public health., Basel, v. 17, n. 14, p. 5186, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32709132/. Acesso em: 20 abr. 2023.
SILVA, D.A.S.; PELEGRINI, A.; CHRISTOFARO, D.G.D.; FERRARI, E.P.; FERRARI, G.L.M.; SILVA, K.S.; LIMA, L.R.A.; NARDO JR, N.; SILVA, R.J.S.; BARBOSA FILHO, V.C. Boletim Brasil 2022: As crianças e os adolescentes são o futuro do Brasil! Relatório sobre atividade física em crianças e adolescentes brasileiros. Active Healthy Kids Global Alliance. Ottawa, 2022. Disponível em: https://www.activehealthykids.org/wp-content/uploads/2022/08/Brazil-report-card-long-form-2022-pt.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022
SILVA JÚNIOR, W.S.; FIORETTI, A.; VANCEA, D.; MACEDO, C.; ZAGURY, R.; BERTOLUCI, M. Atividade física e exercício no pré-diabetes e DM2. Diretriz Oficial da Sociedade Brasileira de Diabetes. São Paulo, 2023. Disponível em: https://diretriz.diabetes.org.br/atividade-fisica-e-exercicio-no-pre-diabetes-e-dm2/. Acesso em: 29 dez. 2023.
SMOLKA, A.L.B.; NOGUEIRA, A.L.H.; DAINEZ, D.; LAPLANE, A.L.F. Contribuições teóricas e conceituais de Vygotsky para a pesquisa qualitativa em educação. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 7, n. 3. p. 1364-1389, 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/63920 Acesso em: 19 mar. 2025.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA (SBP). Promoção da Atividade Física na Infância e Adolescência. Manual de orientação grupo de trabalho em atividade física. SBP. n. 1. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/19890d-MO-Promo_AtivFisica_na_Inf_e_Adoles.pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.
SOUZA, V.R.S.; MARZIALE, M.H.P.; SILVA, G.T.R.; NASCIMENTO, P.L. Tradução e validação para a língua portuguesa e avaliação do guia COREQ. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v.34, p. eAPE02631, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO02631.
VASCONCELLOS, M.S.; CARVALHO, F.G., ARAÚJO, I.S. O jogo como prática de saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2018.
VYGOTSKY, L.S. Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Guidelines on physical activity and sedentary behaviour. 2020. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789240015128. Acesso em: 22 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.






