Reasons for university dropout: an analysis from the conception of former academics from a Federal University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.32.768

Keywords:

University dropout, Internal factors, External factors, Public Management

Abstract

Dropout is one of the main problems faced in the area of education in the country and in higher education this is also a phenomenon observed in both public and private institutions. Therefore, this article aims to investigate the reasons that lead to dropouts in the Higher Education Course in Public Management at the Federal University of Pampa. To achieve this, in methodological terms, qualitative research was adopted, with a descriptive approach, in which data were collected from students who dropped out of the aforementioned Course through semi-structured interviews, which included a script prepared by the authors of this work. In summary, as a result of internal factors, a lack of identification with the Course was found, and in relation to external factors, it was found that there was a need to work and not be able to reconcile a double shift of work and studies. That said, it is necessary to seek solutions to ensure the permanence of these academics at the university.

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Author Biography

Flaviani Souto Bolzan Medeiros, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Docente na Universidade Federal do Pampa no Campus Santana do Livramento/RS. Doutora em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria na área de Gestão Organizacional (2020). Mestra em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria na área de Gerência de Produção (2015). Especialista em Finanças pela Universidade Franciscana (2013). Graduada em Administração pela Universidade Franciscana (2011) e Licenciada pelo Programa Especial de Graduação de Formação de Professores para a Educação Profissional (grau equivalente à Licenciatura Plena) pela Universidade Federal de Santa Maria (2017). Foi Bolsista CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (2013-2015) e Bolsista CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2018-2020). Atuou como professora substituta na Unidade Descentralizada de Educação Superior da Universidade Federal de Santa Maria em Silveira Martins (2015-2017). Atua nas áreas de Ensino e Pesquisa em Administração e Administração Pública com ênfase nos temas gestão socioambiental sustentável, planejamento e administração estratégica, gestão de organizações públicas e funções gerenciais no setor público.

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Published

2024-10-07

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Alves Silveira, L. J., & Souto Bolzan Medeiros, F. (2024). Reasons for university dropout: an analysis from the conception of former academics from a Federal University. Qualitative Research Journal , 12(32), 442–463. https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.32.768

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