The use of the QDA Atlas.ti software for understanding the incremental iterative hermeneutic cycle of discursive textual analysis

Authors

  • Andrei Barbosa da Cruz Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri/ Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia - PPGECMaT https://orcid.org/0009-0004-6522-4221
  • Geraldo Wellington Rocha Fernandes Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri/ Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia - PPGECMaT https://orcid.org/0000-0002-1337-1236

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.621

Keywords:

Discursive Textual Analysis, QDA software, ATLAS.ti, Qualitative Data Analysis

Abstract

This article aims to present a theoretical-methodological reflection on the possibilities and limits for using the Qualitative Data Analysis (QDA) ATLAS.ti tool together with the Discursive Textual Analysis (DTA) methodology. For this, the following will be related to the software: the steps, the iterative cycle and the hermeneutic and dialectical relationships of DTA. To exemplify and validate the proposed objective, the analysis process of a qualitative, exploratory, and descriptive research will be described, based on semi-structured interviews with six basic education teachers, whose data were processed and treated from two iterative cycles from DTA, through ATLAS.ti. The discussions presented indicate that the software enables a better immersion, understanding and interpretation of the data during the unitarization and categorization phase, allowing theoretical constructions and deepening of the inquiries made by the researcher, which go beyond the body of analysis.

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Author Biographies

Andrei Barbosa da Cruz, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri/ Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia - PPGECMaT

Mestre em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM).

Geraldo Wellington Rocha Fernandes, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri/ Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia - PPGECMaT

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia (PPGECMaT) da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Doutor em Educação - Ensino de Ciências

Professor do Departamento de Ciências Biológicas - Ensino de Ciências

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Published

2023-10-03

How to Cite

Cruz, A. B. da, & Fernandes, G. W. R. (2023). The use of the QDA Atlas.ti software for understanding the incremental iterative hermeneutic cycle of discursive textual analysis. Qualitative Research Journal , 11(28), 757–786. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.621