Internationalization in professional education in physiotherapy in Brazil and Portugal: challenges for implementing actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.27.616

Keywords:

Higher Education, Educaction, International cooperation, Physical Therapy

Abstract

The study analyzed challenges experienced in Physiotherapy formation, in Brazil and Portugal, to implement internationalization actions. Multiple case studies, integrated, with the participation of eight course managers, four from each country, and 12 professors, six from each country. Semi-structured interviews with managers and a focus group with professors were used. Thematic content analysis was produced with NVivo program. Five categories emerged: need for dissemination and communication in educational institutions; creation of strategies and fundraising for student mobility; expansion of teaching mobility actions and inter-institutional research; implementation of internationalization at home; curricular adequacy to strengthen Internationalization actions. Therefore, the challenges pointed to the need for dissemination strategies, funding, expansion of teaching mobility and research, internationalization at home and curricular adaptations. Furthermore, the participants also pointed out potential elements for internationalization actions in graduation, such as diversity of areas and clinical practices.

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Author Biographies

Marcia Regina da Silva, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Professora titular no curso de Graduação em Fisioterapia da Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó. Doutora em Ciências da Saúde (Unochapecó). Mestre em Biociências e Reabilitação pelo Centro Universitário Metodista do IPA. Especialização em Docência na Educação Superior- Unochapecó e em Fisioterapia Ortopédica e Traumatológica, pela Associação Catarinense de Ensino - ACE. Graduada em Fisioterapia pela Universidade Federal de Santa Maria. Membro da International Collaboration for Participatory Health Research (ICPHR). Vice-líder do grupo de pesquisa em Envelhecimento Humano e Saúde – Unochapecó. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão na graduação na área da fisioterapia musculoesquelética e formação profissional.

Português Portugues, Português

Fisioterapeuta, mestrado em Educação nas Ciências e doutorado em Ciências da Saúde, pós doutorado na Universidade do Porto -Portugal. Professora titular da Universidade Comunitária da Região de Chapecó na Programa Stricto Sensu em Ciências da Saúde (curso de mestrado e doutorado) em Santa Catarina, Brasil. Líder do grupo de pesquisa de Envelhecimento Humano e Saúde, editora Chefe da Revista FisiSenectus). Membro do International Collaboration for Participatory Health Research (ICPHR). Tem experiência docente na área da saúde, atuando principalmente na graduação e pós-graduação, com a pesquisa e extensão nos seguintes temas: envelhecimento humano, e formação profissional.

Português Portugues, Português

Professora Associada na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal (FPCEUP). Doutora, Mestre e Licenciada em Ciências da Educação pela FPCEUP. Membro titular do Centro de Investigação e Intervenção em Educação da Universidade do Porto (CIIE), co-líder do grupo Currículo, Avaliação, Formação de Professores e Tecnologias Educativas (CAFTe). Diretora do Curso de Mestrado em Educação para a Saúde (em parceria com a Faculdade de Medicina da UPORTO). Os seus principais domínios de investigação científica são: políticas e práticas curriculares, avaliação educacional e escolar, formação e desenvolvimento profissional de professores, educação especial e educação para a saúde e pedagogia no ensino superior. 

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Published

2023-06-06

How to Cite

Silva, M. R. da, Portugues, P., & Portugues, P. (2023). Internationalization in professional education in physiotherapy in Brazil and Portugal: challenges for implementing actions. Qualitative Research Journal , 11(27), 420–444. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.27.616