Contributions of photography to qualitative research: a cultural-historical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.26.491

Keywords:

Photography, Qualitative research, Cultural-Historical Psychology

Abstract

With the recent advancement of technological resources, the production of photographs has become increasingly popular in all contexts of human activity. Specifically, in the scope of qualitative research, photography has been used mainly as an instrument for the production of data. However, the way it is often used does not contemplate the potentialities of this resource, since it fails to consider the expression of the subjectivities of researchers and research participants in their cultural and historical context of production. Based on the assumptions of Lev Vygotsky's Cultural-Historical Psychology, this theoretical article reflects on the use of photography in qualitative research; it also emphasizes the need to consider photographic images as elements that give meaning and make possible the construction of new senses in photography. In this way, the aim is to contribute to an understanding of the use of photographic records consistent with the assumptions of a genuinely qualitative research approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABDALA, R. D. Fotografias escolares: práticas do olhar e representações sociais nos álbuns fotográficos da Escola Caetano de Campos (1895-1966). 2013. 314 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

BARROS, J. P. P.; PAULA, L. R. C. de; PASCUAL, J. G.; COLAÇO, V. de F. R.; XIMENES, V. M. O conceito de “sentido” em Vygotsky: considerações epistemológicas e suas implicações para a investigação psicológica. Psicol. Soc., Belo Horizonte, v. 21, n. 2, p. 174–181, ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822009000200004

BARTHES, R. A câmara clara. 9. reimp. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 2. ed. Petrópolis, RJ, 2002.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo, SP: Brasiliense, 1987a. p. 165-196.

BENJAMIN, W. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo, SP: Brasiliense, 1987b. p. 91-107.

BORGES, F. T.; LINHARES, R. N. Imagem e narrativa: a construção dialógica da fotografia na pesquisa qualitativa em ciências humanas. Educação em Questão, Natal, v. 33, n. 19, p. 128-149, set./dez. 2008.

BOSCO, A. P. Entre a essência e a construção: experiências cotidianas do feminino a partir da produção fotográfica de jovens mulheres paulistanas. 2009. 243 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Tradução de: ROSA, S. M. da. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de: COSTA, J. E. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GILBERTO, I. J. L. A pesquisa qualitativa com a utilização de imagens. International Studies on Law and Education, São Paulo, v. 21, p. 51-58, set.-dez. 2015.

GODOY, A. C. de S. A fotografia como linguagem no processo de formação de professores para a educação básica. Revista de Educação, São Paulo, v. 8, n. 8, p. 35-40, 2015.

GONZÁLEZ REY, F. Subjetividad, cultura e investigación cualitativa en psicología: La ciencia como producción culturalmente situada. Liminales: Escritos sobre Psicología e Sociedad, Santiago, v. 1, n. 4, p. 13-36, nov. 2013. DOI: https://doi.org/10.54255/lim.vol2.num04.233

JUSTO, J. S.; VASCONCELOS, M. S. Pensando a fotografia na pesquisa qualitativa em psicologia. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 760-774, set./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2009.9082

KOHATSU, L. N. Notas sobre o uso de imagens visuais nas pesquisas em psicologia. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 8, n. 1, p. 23-36, jan./jun. 2017.

MATTOS, L. K. de; ZANELLA, A. V.; NUERNBERG, A. H. Entre olhares e (in)visibilidades: reflexões sobre fotografia como produção dialógica. Fractal Rev. Psicol., Niterói, v. 26, n. 3, p. 901-918, set./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0292/895

NEIVA-SILVA, L.; KOLLER, S. H. O uso da fotografia na pesquisa em Psicologia. Estudos de Psicologia, Natal, v. 7, n. 2, p. 237-250, jul. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2002000200005

OLIVEIRA, V. M. F. de; OLIVEIRA, V. F. de; FABRÍCIO, L. E. de O. Imagens na pesquisa com professores: o oral e a fotografia. Educar em Revista, Curitiba, v. 21, n. 2, p. 151–174, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.304

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. del P. B. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, L. G. dos; LEÃO, I. B. O inconsciente sócio-histórico: aproximações de um conceito. Psicol. Soc., Belo Horizonte, v. 26, n. spe. 2, p. 38-47, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822014000600005

SILVA, F. G. da; DAVIS, C. Conceitos de Vigotski no Brasil: produção divulgada nos Cadernos de Pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 123, p. 633-661, set./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000300007

SILVA, S. R. da. Estudo sobre o significado e as emoções de mulheres trabalhadores frente à articulação de múltiplas atividades. 2015. 110 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Departamento de Psicologia, Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2015.

SONTAG, S. Sobre fotografia. Tradução de: FIGUEIREDO, R. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2004.

SOUZA, S. J. e; LOPES, A. E. (2002). Fotografar e narrar: a produção do conhecimento no contexto da escola. Cad. de Pesqui., São Paulo, n. 116, p. 61–80, jul. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200004

TITTONI, J. Fotografia e pesquisa-intervenção: reflexões sobre os modos de ver, falar e viver. Polis e Psique, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 88-110, 2015. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-152X.53948

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 4. ed. Tradução de: CIPOLLA NETO, J.; BARRETO, L. S. M.; AFECHE, S. C. São Paulo: Martins Fontes, 1991. (Original publicado em 1933)

VIGOTSKI, L. S. Psicologia da arte. Tradução de: BEZERRA, P. São Paulo: Martins Fontes, 1999. (Original publicado em 1925)

VIGOTSKI, L. S. Psicologia concreta do homem. Educação & Sociedade, Campinas, v. XXI, n. 71, p. 21-44, jul. 2000. (Original publicado em 1929) DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200002

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de: BEZERRA, P. São Paulo: Martins Fontes, 2001. (Original publicado em 1934)

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Tradução de: BEZERRA, P. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. (Original publicado em 1924)

Published

2023-04-13

How to Cite

Ferreira de Faria, P. M., & Camargo, D. de. (2023). Contributions of photography to qualitative research: a cultural-historical perspective. Qualitative Research Journal , 11(26), 250–264. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.26.491