Teaching practice of a professor who trains teachers: a narrative investigation

Authors

  • Arline Thomé da Silva Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC https://orcid.org/0000-0002-9141-6903
  • Luciane Mulazani dos Santos
  • Ana Ruth Starepravo

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1206

Keywords:

Narrative research, Qualitative research, Oral history, Teacher training

Abstract

This paper presents some discussions about a narrative research work with an autobiographical aspect which employed the Oral History methodology to interview a professor who trains mathematics teachers. The goal is to present some understandings related to the teaching work involved in the training of other teachers, using narrative analysis. This research work, with a qualitative approach, is part of an ongoing doctoral investigation in Education at a public university in southern Brazil. This text presents some excerpts from the narrative that was constituted and analyzed during the research from the categories developed based on the data. The results highlight the potential of narrative research to reveal personal and professional dimensions of the teaching practice, exploring subjective and singular aspects of the work of a professor who provides training: her narrated professional path showed a teaching practice aligned with a transformative and emancipatory education, committed to the training of critical and reflective teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOLÍVAR, A. “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemologia de La investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-26, 2002. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412002000100003&script=sci_abstract Acesso em: 15 out. 2024.

BUENO, C. S. Um panorama das discussões sobre o pensamento computacional e sua inserção na educação básica. 2023. 196 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências Humanas e da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.

ESTEVES, G. A. S. Uma trajetória de pesquisa e docência como subsídio para pensar a educomunicação como um campo transdisciplinar. 2021. 83 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas e da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALVÃO, C. Narrativas em Educação. Ciência e Educação, Bauru, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005. https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000200013

GARNICA, A. V. M.; FERNANDES, D. N.; SILVA, H. Entre a amnésia e a vontade de nada esquecer: notas sobre regimes de historicidade e história oral. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 212-250, dez. 2011. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5745 Acesso em: 21 jan. 2025.

GARNICA, A. V. M.; SOUZA, L. A. de. Elementos de história da educação matemática. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

REIS, P. R. dos. As narrativas na formação de professores e na investigação em educação. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 15, n. 16, p. 17-34, jan./dez. 2008. https://doi.org/10.14572/nuances.v15i16.174

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. del P. Metodologia de Pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVA, A. T. da. Inovação no ensino da matemática e a insubordinação criativa: narrativas de professoras que trabalham nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2022. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas e da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Santa Catarina, Florianópolis, 2022.

SILVA, A. T. da; SANTOS, L. M. dos. Potencialidades das narrativas de professores na pesquisa em Educação para a formação e o desenvolvimento profissional docentes. Horizontes, [S. l.], v. 41, n. 1, p. e023024, 2023. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.1550 Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1550 Acesso em: 10 dez. 2024.

SOUZA, E. C. de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, Natal, v. 25, n. 11, p. 22-39, jan./abr. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285 Acesso em: 15 nov. 2024.

SOUZA, E. C. de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.5902/ 1984644411344

STAREPRAVO, A. R. Material complementar de apoio didático: matemática – 1º ao 3º ano. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação do Paraná – SEED, 2022. Produzido no âmbito do Programa Educa Juntos, em parceria com a UNESCO. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/municipio/educa_juntos/material_apoio_didatico/matematica . Acesso em: 25 jul. 2025.

Published

2025-11-08

How to Cite

Thomé da Silva, A., Mulazani dos Santos, L., & Ruth Starepravo, A. (2025). Teaching practice of a professor who trains teachers: a narrative investigation. Qualitative Research Journal , 13(35), 772–790. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1206

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.