Transversing the training of chemistry teachers through (auto)biographical research
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1160Keywords:
Teacher training, (Auto)biographical research, Teaching in ChemistryAbstract
The text is an excerpt from the doctoral thesis defended by the author, in which a research-training was developed with four Chemistry teachers from the Brazilian Northeast, based on the perspective of walking towards oneself. The objective was to discuss the potential of (auto)biographical narratives in the training for Chemistry teachers. A reflective-biographical work was developed with the teachers, through the production of individual and written narratives - in pedagogical letters - and oral and collective - in meetings of a Reflective Group of Biographical Mediation (GRMB). The narratives produced address passages of life, training and profession. Through auto and hetero biographical processes, teachers developed self-reflective, retrospective and prospective perspectives on their personal and professional selves, with epistemic, identity and therapeutic gains, which demonstrate the potential of (auto)biographical narratives as a possibility of overcoming training models centered on the assumptions of technical rationality.Downloads
References
BRAGANÇA, I. F. S. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e
Portugal. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2012.
BRAGANÇA, I. F. S.; ABRAÃO, M. H. M. B.; FERREIRA, M. S. (org.). Perspectivas epistêmico-metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Curitiba: CRV, 2016.
BRETON, H. Investigação narrativa em ciências humanas e sociais. Tradução Camila Aloisio Alves. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2023.
BRITO, A. S. Ser professor(a): as narrativas (auto)biográficas no processo de (trans)formação de professores de Química. 2019. 144 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) - Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências, Universidade de Brasília (UNB), Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/38060. Acesso em: 12 jun. 2024.
CAVACO, C. Experiência e formação experiencial: a especificidade dos adquiridos experienciais. Educação Unisinos, [S.I.], v. 13, n. 3, p. 220-227, set./dez., 2009. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/ view/4949. Acesso em: 07 maio. 2024.
DORNELES, A. M.; GALIAZZI, M. C. Ruedas de investigación narrativa en la formación de profesores de química. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, [S.I.], v. 1, n. 3, p. 344-354, 2020. Disponível em: https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/9499. Acesso em: 14 ago. 2024.
DORNELES, A. M.; GALIAZZI, M. C. Investigação narrativa na formação de professores de química. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 179-196, jan./abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/ro teiro/article/view/9004. Acesso em: 30 jul. 2024.
FIRME, R. N. Narrativas (Auto)Biográficas como Instrumento de Formação Docente de Licenciandos e Licenciandas do PIBID/QUÍMICA/UFRPE. Revista Debates em Ensino de Química, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 70–82, 2023. Disponível em: https://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/5204. Acesso em: 31 ago. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
JOSSO, M. C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre, v. 63, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/gepiem/files/2008/09/a_tranfor2.pdf. Acesso em: 07 set. 2024.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Trad. José Claudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.
LEITE, L. R. Metamorfoses do ser-professor de Química: entre a vida, a formação e o trabalho. 226 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2022. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=108056. Acesso em: 6 ago. 2025
NÓVOA, A. Escolas e professores. Proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.
PASSEGGI, M. C. Transformações das figuras de si e do outro na mediação biográfica. Linhas Críticas, [S. l.], v. 29, p. e48135, 2023. DOI: 10.26512/lc29202348135. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48135. Acesso em: 28 set. 2024.
PASSEGGI, M. C. Reflexividade narrativa e poder (auto)transformador. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 93-113, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8018. Acesso em: 9 out. 2024.
PASSEGGI, M. C. Carta de ASIHVIF. Nossa Carta. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 177-179, jan./abr. 2016. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2530/1715. Acesso em: 12 set. 2024.
PASSEGGI, M. da C. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697. Acesso em: 24 dez. 2024.
PASSEGGI, M. C.; SOUZA, E. C. O movimento (auto) biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Revista Investigación Cualitativa, [S.I.], v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/317673701_O_Movimento_AutoBiografico_no_Brasil_Esboco_de_suas_Configuracoes_no_Campo_Educacional. Acesso em: 12 jan. 2025.
PAULO, F. S. Cartas pedagógicas como instrumento metodológico de pesquisas participativas. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023019, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670030. Acesso em: 28 set. 2024.
PERES, L. M. V. A escrita da memória autobiográfica... pra que te quero? In: SOUZA, E. C.; GALLEGO, R. C. (org.). Espaços, tempos e gerações: perspectivas (auto)biográficas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
RIBEIRO, A. T. Histórias de vida e formação de professores de Química. 2007. 122 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Programa de Pós-graduação em Filosofia, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/ 15807/1/Alcione%20Torres%20Ribeiro.pdf. Acesso em: 03 out. 2024.
RODRIGUES, R. A. A poética da desutilidade: um passeio pela poesia de Manoel de Barros, Rio de Janeiro, 2006, p. 08.
SILVA, W. D. A; CARNEIRO, C. C. B. S. Formação de professores de química no Brasil: formar para a docência ou para a indiligência pedagógica? Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 8, n. 25, 2022. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3258. Acesso em: 12 jun. 2024.
SOUZA, E. C. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, Natal, v. 25, n. 11, p. 22-39, jan./abr. 2006a. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/ article/view/8285. Acesso em: 05 jul. 2024.
SOUZA, E. C. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido Educação. Revista do Centro de Educação, [S.I.], v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1171/117129357004.pdf. Acesso em: 15 nov. 2024.
SOUZA, E. C.; MEIRELES, M. M. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, [S.I.], v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018. Disponível em: http://www.ppgmuseu.ffch.ufba.br/sites/ppgmuseu.ufba.br/files/elizeuclemen tino.pdf. Acesso em: 05 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.






