Standardized child development expectations: effects on families of children with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.33.835

Keywords:

Special education, Families of children with disabilities, Early stimulation, Normalization, Discourse analysis

Abstract

This article is the result of research that aimed to understand how standardized expectations of child development generate effects on families of children with disabilities. The study was carried out in an Educational Service Center Specialized in Special Education (CAESP) in the west of Santa Catarina, with nine mothers of children aged zero to five years and eleven months who participated in the Early Stimulation Program. The generation of empirical materialities took place through narrative interviews, organized into thematic groupings, considering the relevance and recurrence of manifestations and examined from the perspective of Discourse Analysis with Foucauldian inspiration. The mothers' narratives show that having a child with a disability is challenging, but dealing with the social expectations of child development present in a society that standardizes, normalizes and excludes difference can be even more difficult. The research shows that Early Stimulation Programs are important support for families.

This article is the result of research that aimed to understand how standardized expectations of child development generate effects on families of children with disabilities. The study was carried out in an Educational Service Center Specialized in Special Education (CAESP) in the west of Santa Catarina, with nine mothers of children aged zero to five years and eleven months who participated in the Early Stimulation Program. The generation of empirical materialities took place through narrative interviews, organized into thematic groupings, considering the relevance and recurrence of manifestations and examined from the perspective of Discourse Analysis with Foucauldian inspiration. The mothers' narratives show that having a child with a disability is challenging, but dealing with the social expectations of child development present in a society that standardizes, normalizes and excludes difference can be even more difficult. The research shows that Early Stimulation Programs are important support for families.

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Author Biographies

Aleandra Defaveri Cristova, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ

Mestre em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ); Especialista Lato Sensu em Psicopedagogia Institucional; Especialista em Autismo com Base no Modelo de Ensino Estruturado (Faculdade Polis Civitas); Graduada em Educação Especial (2014); Graduada em Pedagogia Anos Iniciais e Educação Infantil (2004), pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ; Integrante do Grupo de pesquisa Diversidades, educação inclusiva e práticas educativas; Integrante do Projeto de Pesquisa Diversidade, interculturalidade e educação inclusiva. Atualmente é professora efetiva no Centro Associativo de Ativividades Psicofísicas Patrick- CAPP Chapecó (SC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial.

Tania Mara Zancanaro Pieczkowski, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), na Linha de Pesquisa Educação Especial e Inclusão. Pesquisadora e professora do PPGE - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado em Educação (Unochapecó), Mestrado e Doutorado. Coordenadora do PPGE de 2018 a 2024. Integrante da Linha de Pesquisa Diversidade, interculturalidade e educação inclusiva. Líder do Grupo de pesquisa Diversidades, educação inclusiva e práticas educativas (Unochapecó). Tem experiência na Educação Especial como professora e coordenadora pedagógica de Educação Especial na Apae de Chapecó. Integrante da Rede de Investigação em Inclusão, Aprendizagem e Tecnologias Educacionais (RIIATE). Sócia da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED); e da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial ABPEE. Consultora AdHoc Fapesc. Consultora AdHoc CNPq. Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq 2.

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Published

2025-01-08

How to Cite

Cristova, A. D., & Pieczkowski, T. M. Z. (2025). Standardized child development expectations: effects on families of children with disabilities. Qualitative Research Journal , 13(33), 94–114. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.33.835