Best practices of nurse managers in clinical simulation laboratories
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.34.794Keywords:
Simulation Training, Health Management, NursingAbstract
This study aimed to analyze the best practices in healthcare simulation mentioned by nurse managers of simulation laboratories. This was exploratory-descriptive research with a qualitative approach. The participants were ten nurse managers of laboratories from six states in Brazil. Data collection took place between February and October 2023. The analysis was based on Bardin's content analysis method, and Donabedian's theoretical framework of structure, process, and result. Three categories emerged: structure, process, and results of best practices. The methodology used allowed, through analysis of the participating managers’ statements, to assess the evaluations on the application of best practices in simulation laboratories. Thus, it was possible to analyze the best practices mentioned by nurse managers of clinical simulation laboratories based on international best practices standards. Furthermore, the weaknesses highlighted in the participants' statements suggest that there is still insufficient investment in resources to maintain high quality standards in their activities.
Downloads
References
ALMEIDA, A. O.; DANTAS, S. R. P. E.; PAULA, M. A. B.; SILVA, J. L. G.; FRANCK, E. M.; OLIVEIRA-KUMAKURA, A. R. DE S. Development, validation and application of clinical simulation scenarios for assessment of stomatherapy specialists. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 74, n. 1, p. e20200360, jan./fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0360
ARAÚJO, H. W.; SANTOS, E. G. D.; SOUZA, G. S. D. de; BAPTISTA, V. I. A.; CARREIRO, B. O.; COSTA, R. R. O. Implantação do laboratório de simulação clínica de uma escola médica no interior do nordeste brasileiro: reflexões sobre o processo. Medicina, Ribeirão Preto, v. 54, n. 2, p. e-172935, out. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2021.172935
BARBOSA, M. DOS S.; FERREIRA, L. M. L.; COSTA, R. R. DE O.; ALMEIDA, R. G. DOS S.; CARBOGIM, F. DA C.; COELHO, A. DA C. O. Construção e validação de cenários simulados no atendimento de emergência ao paciente com dor torácica. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 44, p. e20220186, jun. 2023. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2023.20220186.pt
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOWLER, F.; KLEIN, M.; WILFORD, A. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Professional Integrity. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 45–48, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.014
BRYANT, K.; AEBERSOLD, M. L.; JEFFRIES, P. R. KARDONG-EDGREN, S. Innovations in Simulation: Nursing Leaders’ Exchange of Best Practices. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 41, p. 33–40, abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2019.09.002
CAMPBELL, S. H.; NYE, C.; HÉBERT, S. H.; SHORT, C.; THOMAS, M. H. Simulation as a Disruptive Innovation in Advanced Practice Nursing Programs: A Report from a Qualitative Examination. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 61, p. 79–85, dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.001
CANEVER, B. P.; COSTA, D. G. DA; MAGALHÃES, A. L. P.; GONÇALVES, N.; BELLAGUARDA, M. L. DOS R.; PRADO, M. L. DO. Treinamento de habilidades por simulação no desenvolvimento de competências de estudantes de Enfermagem. REME-Revista Mineira de Enfermagem, Belo Horizonte, MG, v. 26, p. e‑1457, abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.35699/2316-9389.2022.38545
CHARNETSKI, M.; JARVILL, M. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Operations. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 33–39, set. 2021. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.012
CONCEIÇÃO, L. A.; SILVA, F. C.; SENA, K. B.; ESPADARO, R. F.; TAVARES, R. P. Gestão de laboratórios de simulação. In: NOGUEIRA, L. S.; DOMINGUES, T. A. M.; ESPADARO, R. F. (eds.). Manual de Simulação Clínica para Profissionais de Enfermagem. São Paulo: COREN-SP, 2020. p. 121-139. Disponível em: https://biblioteca.cofen.gov.br/wp-content/uploads/2022/01/manual-simulacao-clinica-profissionais-enfermagem.pdf. Acesso em: 8 jun. 2025.
CONSELHO REGIONAL DE ENFERMAGEM DO ESTADO DE SÃO PAULO. Manual de Simulação Clínica para Profissionais de Enfermagem. São Paulo: COREN-SP, 2020. Disponível em: https://biblioteca.cofen.gov.br/wp-content/uploads/2022/01/manual-simulacao-clinica-profissionais-enfermagem.pdf. Acesso em: 8 jun. 2025.
COUTINHO, W. L.; VALE, R. C. R.; RAMOS, H. M. N. R.; LIMA, K. S. L.; ALVES, R. B. W. A. A utilização da simulação clínica na capacitação de profissionais no âmbito da pediatria: relato de experiência. Gep News, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 253–258, dez. 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/gepnews/article/view/14746. Acesso em: 08 jun. 2025.
DECKER, S.; ALINIER, G.; CRAWFORD, S. B.; GORDON, R. M.; JENKINS, D.; WILSON, C. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM The Debriefing Process. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 27–32, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.011
DIAS, A. A. L.; SOUZA, R. S; EDUARDO, A. H. A.; FELIX, A. M. S.; FIGUEIREDO, R. M. Validação de dois cenários de simulação clínica para ensino de prevenção e controle de infecções relacionadas à assistência à saúde. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, v. 24, p. 70072, dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.5216/ree.v24.70072
DONABEDIAN, A. Evaluating the Quality of Medical Care. Milbank Quarterly, New York, v. 83, n. 4. p. 691–729, dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0009.2005.00397.x
FOGG, N.; WILSON, C.; TRINKA, M.; CAMPBELL, R.; THOMSON, A.; MERRITT, L.; TIETZE, M.; PRIOR, M. Transitioning from direct care to virtual clinical experiences during the COVID-19 pandemic. Journal of Professional Nursing, Philadelphia, PA, v. 36, n. 6, p. 685–691, nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2020.09.012
GRAMINHA, P. M. F.; GÓES, F. DOS S. N.; FONSECA, L. M. M; AUKAR, C. R. A.; SILVA, F. DO C.; LIMA, V. F. Comunicação e amamentação: simulação clínica para educação em enfermagem. Revista Científica de Enfermagem, Salvador, BA, v. 10, n. 32. p. 164–174, dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.24276/rrecien2020.10.32.164-174
GONTIJO, E. D.; FILHO, J. R. F.; FORSTER, A. C. Educação Interprofissional em Saúde: abordagem na perspectiva de recomendações internacionais. Cadernos Do Cuidado, Rio de Janeiro, RJ, v. 2, n. 3, p. 20–38, dez. 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/338727716_Educacao_Interprofissional_em_Saude_abordagem_na_perspectiva_de_recomendacoes_internacionais. Acesso em: 08 jun. 2025.
HALLMARK, B.; BROWN, M.; PETERSON, D. T.; FEY, M.; DECKER, S.; WELLS-BEEDE, E.; BRITT, T.; HARDIE, L.; SHUM, C.; ARANTES, H. P.; CHARNETSKI, M.; MORSE, C. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Professional Development. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 5–8, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.007
INACSL Standards Committee. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 66, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.018
LUTY, J. T.; OLDHAM, H.; SMERAGLIO, A.; DIVERONICA, M.; TERNDRUP, C; TIBAYAN, F. A. et al. Simulating for Quality: A Centralized Quality Improvement and Patient Safety Simulation Curriculum for Residents and Fellows. Academic Medicine: Journal of the Association of American Medical Colleges, Washington, D.C, v. 97, n. 4, p. 529–535, mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000004424
MACHADO, J. A.; SANTOS, S. C.; CAMPOS, A. C. V. A epidemiologia da covid-19 no Pará: uma análise dos duzentos e quarenta mil casos confirmados. Holos, Macaíba, RN, v. 4, p. e11659, dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2022.11659
MATAR, J.; RAMOS, D. K. Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.
MAZZO, A.; COSTA, R. R. O; LOURENÇONE, L. F. M; ALMEIDA, R. G. S; SANCHES, B. C. H. Laboratório de habilidades e simulação: perspectivas atuais e futuras. Revista Latinoamericana de Simulación Clínica, México, v. 4, n. 3. p. 106–111, set./dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.35366/109711
MALHOTRA, A.; KUMAR, A. Breaking the COVID-19 Barriers to Health Professional Team Training With Online Simulation. Simulation in Healthcare: The Journal of the Society for Simulation in Healthcare, Philadelphia, PA, v. 16, n. 1, p. 80-81, fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1097/sih.0000000000000518
MCDERMOTT, D. S.; LUDLOW, J.; HORSLEY, E.; MEAKIM, C. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Prebriefing: Preparation and Briefing. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 9–13, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.008
MCMAHON, E.; JIMENEZ, F. A.; LAWRENCE, K.; VICTOR, J. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Evaluation of Learning and Performance. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 54–56, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.016
MILLER, C.; DECKERS, C.; JONES, M.; WELLS-BEEDE, E.; MCGEE, E. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Outcomes and Objectives. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 40–44, set. 2021. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.013
MOLLOY, M. A.; HOLT, J.; CHARNETSKI, M.; ROSSLER, K. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Simulation Glossary. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 57–65, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.017
NASCIMENTO, J. DA S. G.; COSTA, A. B. F.; SANGIOVANI, J. C.; SILVA, T. C. DOS S.; REGINO, D. DA S. G.; DALRI, M. C. B. Pré-simulação, pré-briefing ou briefing na simulação em enfermagem: quais as diferenças? Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, v. 22, p. 1-10, dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/ree.v22.60171
NUNES, J. G. P.; FREITAS, P; BERGAMASCO, E. C.; CRUZ, D. A. L. M. Implementação de boas práticas em simulação clínica no ensino em enfermagem. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 35, p. eAPE00347, dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2022AO00347
OLIVEIRA, D. C. A. N.; SILVEIRA, C. B.; SOBRAL, M. C.; CAVALCANTE, N. R. P. Boas Práticas para a Qualidade dos Serviços de Saúde. Informações Objetivas da Qualidade. ARQS, Fortaleza, n. 4, 2021. Disponível em: https://www.saude.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/9/2020/03/IOQN42021.pdf. Acesso em: 08 jun. 2025.
OLIVEIRA, S N.; MARTINI, J. G.; CARAVACA-MORERA, J. A.; PRADO, M. L.; CANEVER, B. P.; BORTOLATO-MAJOR, C.; KNIHS, N. S. Debriefing, espaço dialógico para o desenvolvimento do pensamento reflexivo na enfermagem. Revista gaúcha de enfermagem, Porto Alegre, v. 45, p. e20230041, jan. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2024.20230041.pt. Acesso em: 08 jun. 2025.
PERSICO, L.; BELLE, A.; DIGREGORIO, H.; WILSON-KEATES, B.; SHELTON, C. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Facilitation. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 22–26, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.010
PETERSEN, C. B.; LUCCA D. N. J. Avaliação oral certificativa no contexto da clínica supervisionada em estética e cosmética: relato de experiência. Revista Interdisciplinar de Saúde e Educação, Ribeirão Preto, v. 4, n. 2, p. 216-225, jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.56344/2675-4827.v4n2a2023.11
POLAZ, D. C. N.; OLIVEIRA, R. A. Avaliação Formativa em Sessões de Tutoria na Graduação de Enfermagem: (Re) construindo um Instrumento Avaliativo. Interfaces da educação, Dourados, v. 14, n. 40, p. 405–423, nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.61389/inter.v14i40.6348
POLIT, D. F.; BECK, C. T. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. 9. ed. Porto Alegre: Artmed, 2019.
ROSSLER, K.; MOLLOY, M. A.; PASTVA, A. M.; BROWN, M.; XAVIER, N. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Simulation-Enhanced Interprofessional Education. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 49–53, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.015
RIBEIRO, N. M.; LEAL, L. A.; FERREIRA, M. V. F.; CHAVES, L. D. P.; IGNÁCIO, D. S.; HENRIQUES, S. H. Managerial Decision-Making of Nurses in Hospitals: creation and validation of a simulation scenario. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 31, p. e3768, jan./dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.6149.3768
SANTOS, E. C. N.; ALMEIDA, R. G. DOS S.; MESKA, M. H. G.; MAZZO, A. Paciente simulado versus simulador de alta fidelidade: satisfação, autoconfiança e conhecimento entre estudantes de enfermagem no brasil. Cogitare Enfermagem, Curitiba, v. 26, p. e76730, out. 2021. DOI: https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.76730
SANTOS, I. S. N.; DE SOUZA, C. J.; SILVINO, Z. R. S.; ESCUDEIRO, C. L.; VILAR, A. M. A.; AZEVEDO, T. T.; FERREIRA, R. de A. A tecnologia como conjunto de técnicas na simulação clínica em enfermagem. Contribuciones a las ciencias sociales, [S. l.], v. 16, n. 7, p. 6506–6517, jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.55905/revconv.16n.7-135
SILVA, A. M.; SILVA, C. S.; SANTOS, T. S.; GÓES, R. P. Simulação clínica como ferramenta para o ensino de graduandos de enfermagem: uma revisão integrativa. J. nurs. Health, Pelotas, RS, v. 12, n. 3. p. e2212321377, dez. 2022a. DOI: https://doi.org/10.15210/jonah.v12i3.21377 Acesso em: 08 jun. 2025.
SILVA, C. C.; NATARELLI, T. R. P.; DOMINGUES, A. N.; FONSECA, L.M. M.; MELO, L. DE L. Prebriefing in clinical simulation in nursing: scoping review. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 43, p. 1-19, nov. 2022b. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2018.20220067.en
SILVA, R. P.; SANTOS, V. S.; MORAES, J. D. S.; ANDRADE, Í. R. C.; CAVALCANTE, R. N. D.; FREITAS, J. G. Aplicabilidade da simulação realística na graduação de enfermagem: experiência em incidentes com múltiplas vítimas. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, v. 34, p. e34648, mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v34.34648
SOCIETY FOR SIMULATION IN HEALTHCARE. Handbook for the Certification Process from the SSH Council for Certification. SSH. 2020. Disponível em: https://www.ssih.org/Portals/48/Certification/CHSE_Docs/CHSE%20Handbook.pdf. Acesso em: 8 jun. 2025.
TAGLIETTI, M.; ZILLY, A.; BOSCARIOLI, C. Diagnósticos e percepções de uma formação docente sobre simulação realística de alta fidelidade na área da saúde. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 314–320, set. 2021. https://doi.org/10.9771/cmbio.v20i2.39001
TONG, A.; SAINSBURY, P.; CRAIG, J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality in Health Care, Oxford, UK, v. 19, n. 6, p. 349–357, dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1093/intqhc/mzm042
VIEIRA, A. N.; PETRY, S.; PADILHA, M. I. Best Practices in Historical Studies of Nursing and Health (1999-2017). Revista Brasileira de Enfermagem, São Paulo, v. 72, n. 4. p. 973–978, ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0538
WATTS, P. I.; MCDERMOTT, D. S.; ALINIER, G.; CHARNETSKI, M.; LUDLOW, J.; HORSLEY, E.; MEAKIM, C.; NAWATHE, P. A. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Simulation Design. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 14–21, set. 2021b. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.009
WATTS, P. I.; ROSSLER, K.; BOWLER, F.; MILLER, C.; CHARNETSKI, M.; DECKER, S.; MOLLOY, M. A.; PERSICO, L.; MCMAHON, E.; MCDERMOTT, D.; HALLMARK, B. Onward and Upward: Introducing the Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM. Clinical Simulation in Nursing, Philadelphia, PA, v. 58, p. 1–4, set. 2021a. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.006
YU, G. Y.; ISSENBERG, S. B.; ROH, Y. S. A survey of debriefing best practice standards implementation and training priorities in nursing simulation educators. Collegian, Sydney, NSW, v. 29, n. 6, p. 367–372, nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.colegn.2022.10.004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.