Schleiermacher’s universal hermeneutics: foundations of the art of interpreting texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1385

Keywords:

Schleiermacher, Hermeneutics, Hermeneutic Circle, Philosophy

Abstract

This text aims to present Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher's universal hermeneutics, understood as a possibility for interpreting all types of texts. We conducted a study in light of several works that address the topic, guided by the question: What is Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher's universal hermeneutics? Within the scope of this research, we understand that Schleiermacher's theory of interpretation was developed in two main forms: one grammatical and the other psychological. These forms are linked to the concept of the hermeneutic circle, according to which the meaning of a text only becomes intelligible through the circularities between the parts and the whole. Our hypothesis is that these circularities are not limited to a closed cycle, but rather constitute a spiral, in which each return broadens understanding and generates new meanings. This perspective reveals understanding as a dialogical process. In the educational field, this indicates that the act of teaching and learning is not reduced to the simple transmission of content, but implies the constitution and construction of meanings between subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, M. Hermenêutica filosófica e o debate Gadamer-Habermas. Crítica e sociedade, Uberlândia, v. 2, n. 1, jan./jun. p. 101-118, 2012.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa Qualitativa: significados e a razão que a sustenta. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 07-26, 2009.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa Fenomenológica em Educação: Possibilidades e desafios. Revista Paradigma, Caracas, v. 41, jun. p. 30-56, 2020.

CONTE, E.; MARTINI, R. M. F. Fenomenologia e Hermenêutica: um desafio para a educação? Veritas, Porto Alegre, v. 64, n. 2, p. 1-28, 2019.

COSTA, L. S.; CAMARGO, L. N. Filosofia hermenêutica. 2. ed. Curitiba: InterSaberes, 2017.

GADAMER, H. G. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 14. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.

GRONDIN, J. Introdução à hermenêutica filosófica. São Leopoldo: Editora Unisinos, 1999.

HEIDEGGER, M. Ontologia: (hermenêutica da faticidade). 2. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2012.

HABOWSKI, A. C.; JACOBI, D. F.; CONTE, E. Garimpando ideias para a reconstrução do Círculo Hermenêutico e do Círculo de Cultura. Teias, Rio de Janeiro, v. 19, n. 53, abr./jun.

p. 1-17, 2018.

MANCILLA, M. Ética dialética da interpretação: a hermenêutica romântica de Friedrich Schleiermacher. Trans/Form/Ação, Marília, v. 45, n. 3, jul./set. p. 179-200, 2022.

MAZOTTI, M. As escolas hermenêuticas e os métodos de interpretação da lei. Barueri/SP: Minha Editora, 2010.

NEGRU, T. O debate entre Gadamer e Habermas e a Universalidade da Hermenêutica. Redescrições, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 54-60, 2010.

PALMER, R. E. Hermenêutica. Lisboa: Edições 70, 1999.

RICOEUR, P. O Conflito das Interpretações. Porto-Portugal: Rés-editora, 1988.

RICOUER, P. Interpretação e Ideologias. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1990.

SANTOS, J. G. Compreensões sobre a pesquisa Hermenêutico-Fenomenológica situada no âmbito da Educação Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 39, [s.n.], p. 1-19, 2025.

SCHLEIERMACHER, F, D. E. Hermenêutica: arte e técnica da interpretação. 2. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 1999.

SCHMIDT, L. K. Hermenêutica. 3. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.

Published

2025-12-09

How to Cite

Santos, J. G. dos, & Silva, L. C. P. da. (2025). Schleiermacher’s universal hermeneutics: foundations of the art of interpreting texts. Qualitative Research Journal , 13(37), 404–422. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1385

Issue

Section

Filosofia da Educação Matemática

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.