Teachers in times of pandemic: what are we realizing?
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.23.478Abstract
In this text, we expose a study guided by the question: what is this, educating in the pandemic in social isolation? We focus on the account of the experience of a teacher from the Municipal Education Network, working in the early years of elementary school, amid the determinants arising from the pandemic caused by SARS-CoV-2. Supported by a reading-of-practice analysis, in a phenomenological qualitative approach, we explain understandings about the respondent, showing that the phenomenon of educating-in-a-pandemic-in-social-isolation was shown by distant remote teaching, possible to be modified by decisions teachers to be together with their peers, in which the technological possibilities can reestablish and strengthen human bonds capable of sustaining the continuity of teaching. We conclude by highlighting the urgency of presence and the technological approach for the return to human proximity as a way in which each one takes responsibility, acts and launches himself to seek understandings addressed to the future.
Keywords: Mathematical Education; Practice readings; Phenomenology; Remote teaching; Pandemic SARS-CoV-2
Downloads
Metrics
References
ALES BELLO, A. Introdução à Fenomenologia. Trad. Ir. Jacina Turolo Garcia e Miguel Mahfoud. Bauru, São Paulo: Edusc, 2006.
BATISTA, J. O. et al. Tecnologias digitais, tempos de pandemia e o ensino de matemática: educação tecnológica em perspectiva. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v.9, n.20, p. 01-20, abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.424
BICUDO, M. A. V. Experiência e experiência vivida. In: TOURINHO, C. D. C; BICUDO, M. A. V. (org.). A fenomenologia: influxos e dissidências. Rio de Janeiro: Booklink, v. 1, 2011a. p. 58-89.
BICUDO, M. A. V. Introdução. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Ciberespaço: Possibilidades que abre ao mundo da educação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014. p. 15-34.
BICUDO, M. A. V. Pesquisa Fenomenológica em Educação: Possibilidades e desafios. Revista Paradigma (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020), [S.I.], v. XLI, p. 30-56, jun. 2020a. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2020.p30-56.id928
BICUDO, M. A. V. Realidade Virtual: uma abordagem filosófica. Ci. Huma. e Soc. em Rev. Seropédica, [S.L.], v. 32, n.1, p.121-134, jan./jun. 2010.
BICUDO, M. A. V. The origin of number and the origin of geometry: issues raised and conceptions assumed by edmund husserl. Qualitative Research Journal, São Paulo (SP), v.8, n.18, p. 387-418, ed. especial. 2020b. Special Edition: Philosophy of Mathematics. DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.18.337
BICUDO, M. A. V.; ROSA, M. Educação Matemática na Realidade do Ciberespaço - que aspectos ontológicos e científicos se apresentam? Revista Latinoamericana, [S.I.], v. 13, n.1, p. 33-57, mar. 2010.
BICUDO, M. A.V. Pesquisa qualitativa fenomenológica: interrogação, descrição e modalidades de análises. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011b. p.30-41.
BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa e a abordagem fenomenológica: o percurso da
professora pesquisadora Maria Aparecida Viggiani Bicudo. [Entrevista concedida a] SIMEÃO, M. P. da C.; MOCROSKY, L. F. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 3, n. 3, p. 236-252, mai. /ago. 2018. Seção Entrevistas. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v3n3.8626
CURITBA. Decreto n.º 421, de 16 de março de 2020. Declara Situação de Emergência em Saúde Pública, em decorrência da infecção humana pelo novo Coronavírus (COVID 19). PREFEITURA MUNICIPAL DE CURITIBA. Disponível em: https://legisladocexterno.curitiba.pr.gov.br/AtosConsultaExterna.aspx. Acesso em: 27 jul. 2021.
CURITIBA. Instrução Normativa nº 02, de abril de 2020. Estabelece orientações para realização das atividades pedagógicas para a Educação Infantil (Pré-Escola), Ensino Fundamental, Educação de Jovens e Adultos (EJA) Fase I e Educação Especial das unidades educacionais da Rede Municipal de Ensino de Curitiba, em decorrência da pandemia causada pela COVID19. PREFEITURA MUNICIPAL DE CURITIBA, SECRETARIA MUNICIPAL DA EDUCAÇÃO. Disponível em: https://mid.curitiba.pr.gov.br/2020/00296861.pdf. Acesso em: 27 jul. 2021.
DETONI, A. R.; PAULO, R. M. A organização dos dados da pesquisa em cena. In: BICUDO, M. A. Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo: Cortez Editora, 2000. p. 141- 167.
DUARTE, A. Heidegger e a linguagem: do acolhimento do ser ao acolhimento do outro. Natureza Humana. [S.I.], v. 7, n. 1, p. 129-158, jan./jun. 2005.
ENGELBRECHT, J.; BORBA, M. C.; LLINARES, S.; KAISER, G. et. al. 2020 be remembered as the year in which education was changed? Zdm, [S.I.], v. 52, n. 5, p. 821-824, jul. 2020. Springer Science and Business Media LLC. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-020-01185-3
HEIDEGGER, M. Seminários de Zollikon. Ed. Medard Boss. Trad. brasileira de Gabriela Arnhold e Maria de Fátima de Almeida Prado. São Paulo: EDUC; Petrópolis: Vozes, 2001.
HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Tradução de M. S. Cavalcante. 8. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.
MANCINI, L. C. M. Leituras de Práticas na Alfabetização Matemática: um fenômeno formativo. 2019. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática). Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
MOCROSKY, L. F. A Presença da Ciência, da Técnica, da Tecnologia e da Produção no Curso Superior de Tecnologia em Fabricação Mecânica. 2010. 365 f. Tese (Pós-Graduação em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, UNESP, Rio Claro, 2010.
MOCROSKY, L. F.; BICUDO M. A. V. Um estudo filosófico-histórico da ciência e da tecnologia sustentando a compreensão de educação científico-tecnológica. Acta Scientiae, Canoas, v. 15, n.3, p. 406-419, set./dez. 2013.
MOCROSKY, L. F.; MONDINI, F.; BAUMANN, A. P. A EaD na perspectiva da legislação brasileira. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Ciberespaço: Possibilidades que abre ao mundo da educação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014. p. 153-184.
MONFERINO, L. C.; MOCROSKY, L. F. KUREK, B. Leituras-de-Práticas-de-Alfabetização-Matemática: Modos de Permanecer em Formação. JIEEM, [S.I.], v.13, n.1, p. 84-93, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.17921/2176-5634.2020v13n1p84-93
MONFERINO, L. C.; MOCROSKY, L. F. Leituras de práticas como um modo de pensar a educação matemática na formação. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 22, n. 2, p. 341-359, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/10.23925/1983-3156.2020v22i2p341-359
MORAN, J. M. Desafios que a educação a distância traz para a presencial. UNOPAR Cient., Ciênc. Hum. Educ., Londrina, v. 5, n. 1, p. 27-33, jun. 2004.
PAULO, R. M.; FERREIRA, M. J. A. Ciberespaço: entendendo o diálogo e as possibilidades do professor de matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Ciberespaço: Possibilidades que abre ao mundo da educação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014. p. 313-342.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.