Constructivism and Constructionism at work with educational robotics: a view from a point, from our point of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.389

Abstract

The objective of this study is to compare the theoretical elements of Piaget’s constructivist (1983) and Papert’s (2008) constructionist concepts. Once the converging elements of these concepts have been established, it is hoped to induce a debate regarding the related theoretical congruencies and their utilization in improving teaching robotics in elementary schools. This document follows on from the bibliographical and reflexive studies of authors on this subject, which is focused on the point of view of the necessity to overcome the purely technicistical outlook with regards to the insertion of robotics into educational practices. One important convergent point between the theories is the question of appreciation of the expression of different methods used to present concrete contructions, which denote the mental structures developed so as to render a particular purpose.

Keywords: Educational Robotics; Teaching; Constructivism; Constructionism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Giane Fernanda Schneider Gross, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), possui especialização em Alfabetização Matemática e Educação do Campo pela Faculdade São Bráz, também especialização em Educação em Direitos Humanos pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Membro do Grupo de Pesquisa sobre Tecnologias na Educação Matemática (GPTEM). Experiência com ensino de Matemática na Rede Estadual com turmas de Ensino Fundamental II e Ensino Médio.

Neumar Regiane Machado Albertoni, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), possui especialização em Tecnologias de Informática na Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), também Especialização em Ensino de Matemática para o Ensino Médio pela Universidade Estadual do Centro Centro-Oeste. Licenciada em Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Membro do Grupo de Pesquisa sobre Tecnologias na Educação Matemática (GPTEM). Tem interesse em estudos sobre Tecnologias Digitais para Ensino de Matemática, Robótica Educacional e Programação Intuitiva.

Marco Aurélio Kalinke, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutor em Educação Matemática pela PUC-SP, tem pós-doutorado pela Universidade de Milão (Clínica del Lavoro Luigi Devoto), mestrado em Educação pela UFPR e graduação em Matemática pela UTP-PR. É professor Associado DE da UTFPR e membro dos corpos docentes do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) da UFPR e do Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da UTFPR. Autor/Organizador de diversos livros, materiais didáticos e trabalhos científicos. Atuou como professor de Ensino Fundamental, Médio e Pré-vestibular. Foi coordenador e diretor de colégios, Diretor Geral da Faculdade Expoente e Coordenador Adjunto do PPGFCET. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Matemática e Formação de Professores, atuando principalmente com: tecnologia educacional, internet e educação, tecnologias digitais em processos de ensino e aprendizagem de Matemática. É membro líder do GPTEM: Grupo de Pesquisa sobre Tecnologias na Educação Matemática e participa do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores (GEForProf) e do Grupo de Pesquisa em Inovação e Tecnologias na Educação (GPINTEDUC).

Published

2021-04-24

How to Cite

Oliveira dos Santos, Érica, Schneider Gross, G. F., Albertoni, N. R. M. ., & Kalinke, M. A. (2021). Constructivism and Constructionism at work with educational robotics: a view from a point, from our point of view. Qualitative Research Journal , 9(20), 21–39. https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.389

Issue

Section

EducaçãoTecnológica