Environmental issues in the study of algebraic themes: a possibility of a phenomenological approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1394

Keywords:

Phenomenology, Heideggerian care, Ecology, Algebra teaching

Abstract

This article investigates how to approach environmental issues in the study of algebraic topics in schools, from a phenomenological perspective. This urgent topic is based on the critique of modern science, which, by objectifying nature and treating the world in a dichotomous way, has contributed to a fragmented and exploitative view of reality, culminating in predatory practices and unbridled consumerism. In contrast to this logic, the concepts of authentic care and living body are presented, based on Heidegger and Merleau-Ponty, proposing an understanding of the person as responsible for the world they inhabit. In schools, mathematics teachers can foster a caring attitude by articulating algebraic content in relation to environmental issues, thereby promoting a change in understanding. Therefore, the integration of algebra and environmental issues is possible when teaching is anchored in the understanding of the person as care, favoring pedagogical practices that contemplate population dynamics, quadratic functions, iteration processes and composite functions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAIER, T. Visão de Mundo Ecológica na Educação Matemática: tópicos de Teoria do Caos no estudo da função quadrática. REVEMAT, Florianópolis, v. 11, Edição Especial: Filosofia da Educação Matemática, p. 244 - 255, 2016.

BAIER, T. O nexo “geometria fractal – produção da ciência contemporânea” tomado como núcleo do currículo de matemática do ensino básico. 2005. 147 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.

BICUDO, M. A. V. O Papel do Educador. Nuances – Revista do Curso de Pedagogia, Presidente Prudente, v. 4, n. 4, p. 20 - 24, set. 1998.

BICUDO, M. A. V. A Contribuição da Fenomenologia à Educação. In: BICUDO, M.A.V.; CAPPELLETTI, I. F. (org.) Fenomenologia: uma visão abrangente da Educação. São Paulo: Olho d’ Água, 1999. p. 11 - 51.

BICUDO, M. A. V. A constituição do conhecimento matemático no corpo-vivente. In: BICUDO, M. A. V.; PINHEIRO, J. M. L. (orgs.). Corpo-vivente e a constituição de conhecimento matemático. São Paulo: Livraria da Física, 2023, p. 109-128.

BOFF, L. Saber cuidar: Ética do Humano – Compaixão pela Terra. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

CAPRA, F. A Teia da Vida: Uma Nova Compreensão Científica dos Sistemas Vivos. 3. ed. São Paulo: Cultrix, 1998.

CAPRA, F. O Ponto de Mutação: a Ciência, a Sociedade e a Cultura emergente. 21. ed. São Paulo: Cultrix, 2000.

DORO, M. J. Cuidado e formação em Heidegger: bases filosóficas para uma ressignificação da Bildung. 2019. 132 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019.

HEIDEGGER, M. Ensaios e Conferências. Tradução de Emanuel Carneiro Leão, Gilvan Fogel e Marcia Sá Cavalcante Schuback 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2001a.

HEIDEGGER, M. Seminários de Zollikon. Tradução de Gabriella Arnhold e Maria de Fátima de Almeida Prado. Petrópolis: Vozes, 2001b.

HEIDEGGER, M. Ser e tempo. 13. ed. Tradução de Marcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes, 2005.

INWOOD, M. Dicionário Heidegger. Tradução de Luísa Buarque de Holanda. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

LORENZ, E. N. A Essência do Caos. Brasília: Ed. da UnB, 1996.

MARTINS, J. Um Enfoque Fenomenológico do Currículo: Educação como Poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.

MERLEAU-PONTY, M. Textos selecionados. Tradução de Marilena de Souza Chauí. São Paulo: Nova Cultural, 1989. Coleção Os Pensadores.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MERLEAU-PONTY, M. A Natureza. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

ROSA, M. Mathematics Education in/with Cyberspace and Digital Technologies: What Has Been Scientifically Produced About It? In: BICUDO, M. A. V. Constitution and Production of Mathematics in the Cyberspace. Cham, Switzerland: Springer, 2020. p. 3-15.

Published

2025-12-09

How to Cite

Baier, T., Zimdars, E., & Souza, N. S. G. de. (2025). Environmental issues in the study of algebraic themes: a possibility of a phenomenological approach. Qualitative Research Journal , 13(37), 211–226. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1394

Issue

Section

Filosofia da Educação Matemática

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.