A discursive analysis about the dissemination of voice in the newspaper Estadão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.32.743

Keywords:

Voice, Success, Discourse analysis, Success discourse, Estadão

Abstract

This article aims to describe and interpret the meaning effects of the voices propagated in the Estadão newspaper, using the well-established interpretive tool of Discourse Analysis. To this end, the following Estadão articles, all from 2015, were chosen as corpus for this study, according to the criterion of having the voice lexical marker as an integral part of the text: "Tony Bennett reinvents himself in a new album" (ESTADÃO, 2015) and "Julião Pinheiro, son of Paulo César Pinheiro and Luciana Rabello, releases album" (Pennafort, 2015). The notions of conditions of production, discursive formation and interdiscourse, and their respective intertwinings, are used. The analytical vectors described above are applied to examine the discursivity invested in the sayings about the voices projected in the media, in the interpretive procedure. As one of the main results, it appears that the liberal discursive formation of the market predominates in both periodical products, forming the sayings about the voice and, through this expedient, pointing to a conservative aesthetic of the successful voice, in the media outlet in question, with his perception goes back to other voices in the entertainment industry.

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Author Biography

Thiago Barbosa Soares, Universidade Federal do Tocantins (UFT/CNPq)

Possui graduação em Letras, português/inglês, pela Universidade do Vale do Sapucaí (2009), em Psicologia pela Universidade Paulista (2014), em Filosofia pela Universidade de Franca (2014) e em Ciências Humanas pela Universidade Estácio de Sá (2023), especialização em Estudos Literários pela Faculdade Comunitária de Campinas (2013), mestrado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2015) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2018). É líder do Grupo de Estudo de Análise do Discurso (GEsTADI - UFT) e membro pesquisador do Grupo de Estudos em Análise do discurso e História das ideias linguísticas (VOX - UFSCar). É editor-chefe das revistas Porto das Letras (ISSN - 2448-0819), vinculada ao programa de pós-graduação em Letras da UFT, Acta Semiótica et Lingvistica (ISSN - 2446-7006), fundada na USP de São Paulo, em 1977, e da revista do Grupo de Estudo de Análise do Discurso, GEsTADI, (ISSN - 2965-4440). Atua como professor nos cursos de graduação em Letras e de pós-graduação stricto sensu em Letras da Universidade Federal do Tocantins no campus de Porto Nacional. Coordenou o Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Letras (PPGLetras) da Universidade Federal do Tocantins (UFT) de janeiro de 2022 a janeiro de 2023. Atualmente é vice-coordenador do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Letras (PPGLetras) da Universidade Federal do Tocantins (UFT). É pesquisador bolsista de produtividade do CNPq (PQ-2), com experiência de pesquisa na área de Linguística, com ênfase em Análise do Discurso. atuando principalmente nos seguintes temas: mídia, sucesso, teoria e análise do texto.

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Published

2024-10-07

How to Cite

Barbosa Soares, T. (2024). A discursive analysis about the dissemination of voice in the newspaper Estadão. Qualitative Research Journal , 12(32), 425–441. https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.32.743