An analysis of media success as capitalization of contemporary subjects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.613

Keywords:

Discourse analysis, Voices of Success, Success themes, Success, Self help

Abstract

Success is not a mere lexical item. The success feeds and fosters a huge market capillarated by mainstream media and self-help literature. With the objective of analyzing the mechanisms of constitution of the repercussion of success in the media and in self-help literature, we chose three works whose syntagm success is manifested in their respective titles, in such a way that they arouse senses of social determination about their functioning: " Beyond the top: success and your happiness have no limits” (2011); "Success within reach" (2010) and "Total Success Manual" (2000). For this, we will use the conceptual and methodological apparatus of Discourse Analysis derived from the works of Michel Pêcheux. Thus, we perceive that self-help literature has different characteristics from the means of success; in each of which success is described in some way, creating a discursive formation, while it establishes the ideological formation of a successful market.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Thiago Barbosa Soares, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Bolsista de produtividade PQ-2 do CNPq, graduado em Letras, português/inglês, pela Universidade do Vale do Sapucaí, em Psicologia pela Universidade Paulista (2014) e em Filosofia pela Universidade de Franca (2014), especializado em Estudos Literários pela Faculdade Comunitária de Campinas (2013), mestre em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2015) e doutor em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2018). É professor nos cursos de graduação em Letras e de pós-graduação stricto sensu em Letras da Universidade Federal do Tocantins no campus de Porto Nacional. Email: thiago.soares@mail.uft.edu.br.

References

ADORNO, T. W; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. trad. Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ANGENOT, M. El discurso social: Los límites históricos de lo pensable y lo dicible. Buenos Aires: Siglo Vientiuno Editores, 2012.

BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BAUMAN, Z. Vida líquida. Trad. Carlos Alberto Medeiros. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

BOURDIEU, P. Choses dites. Paris: Minuit, 1987.

BOTTON, A. Desejo de status. Trad. Ryta Vinagre. Porto Alegre: L± Rio de Janeiro: Rocco, 2013.

HOMERO. Odisséia. Trad. (em prosa) Jaime Bruna. São Paulo: Abril, 2010.

LAPLANCHE, J.; PONTALIS, J-B. Vocabulário da psicanálise. Trad. Pedro Tamen. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. Trad. Freda Indursky. 3. ed. Campinas, SP: Pontes: Editora da Unicamp, 1997.

MARX, K. O Capital, crítica da economia política: O processo de produção do Capital (vol. II). Trad. Reginaldo Sant’Anna. 26. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

ORLANDI, E. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007. DOI: https://doi.org/10.7476/9788526814707

ORLANDI, E. Discurso e Texto: formulação e circulação dos sentidos. 4. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012.

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. Eni Orlandi. 4. ed. Campinas, SP: Pontes, 2006.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni Orlandi, Lourenço Chacon Jurado Filho, Manoel Luiz Gonçalvez Correia e Silvana Mabel Serrani. 4. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2009.

PÊCHEUX, M. Língua, linguagem, discurso. In: PIOVEZANI, C; SARGENTINI, V. (org.). Legados de Michel Pêcheux inéditos em análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2011. p. 63-75.

PEZINI, J. C. O sucesso ao seu alcance. Belo Horizonte: Solomon Brasil, 2010.

SOARES, T. B. Discursos do sucesso: a produção de sujeitos e sentidos do sucesso no Brasil contemporâneo. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2017. DOI: https://doi.org/10.21165/el.v45i3.658

SOARES, T. B. Sucesso: discursos contemporâneos de capitalização dos sujeitos. In: SOARES, T. B. (org.). Múltiplas perspectivas em Análise do Discurso: objetos variados. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2018. p. 169-203.

SOARES, T. B. Composição discursiva do sucesso: efeitos materiais no uso da língua. Brasília: EDUFT, 2020.

SOARES, T. B.; BOUCHER, D. F. A estética do sucesso vocal: discursos engendrados na construção de vozes de sucesso midiático. Anuário de Literatura, Florianópolis, v. 25, n. 2, p. 101-118, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7917.2020v25n2p101. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7917.2020v25n2p101

SOARES, T. B. Literatura de autoajuda: uma análise discursiva dos efeitos do sucesso na obra "O sucesso está no equilíbrio". Humanidades & Inovação, Palmas, v. 8 n. 36, p. 20-30, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3162. Acesso em: 23 de jan. 2023.

SOARES, T. B. Percurso Discursivo: heterogeneidades epistemológicas aplicadas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2022.

SOARES, T. B. A Construção do Discurso do Sucesso: Uma Análise da Obra “O Sucesso de Amanhã Começa Hoje”. Rev. FSA, Teresina, v. 20, n. 2, p. 203-223, fev. 2023. Disponível em: http://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/2658/491493765 Acesso em: 18 de fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.12819/2023.20.2.11

SOARES, T. B.; BOUCHER, D. F. Interpelación vocal: el efecto de la voz en la conmutación de los sentidos del éxito entre los sujetos mediáticos. Fólio - Revista de Letras, [S. l.], v. 14, n. 2, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/11805. Acesso em: 12 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.11805

SORJ, B. A nova sociedade brasileira. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2006.

SOUZA, J. A tolice da inteligência brasileira: ou como o país se deixa manipular pela elite. São Paulo: LeYa, 2015.

STÉFANO, R. Manual do sucesso total: o brasileiro do século XXI. 2. ed. São Paulo: Elevação, 2000.

WEBER, M. A ética protestante e o "espírito" do capitalismo. Trad. José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

ZIGLAR, Z. Além do topo: o sucesso e sua felicidade não têm limites. Trad. Longarina. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2011.

Published

2023-10-06

How to Cite

Barbosa Soares, T. (2023). An analysis of media success as capitalization of contemporary subjects. Qualitative Research Journal , 11(28), 787–804. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.613