Approximations between technologies and professional education: notes about the implementation of the tecnoteca project at the Instituto Federal Fluminense

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.418

Abstract

This article aims to problematize the relationship between the incentive to promote technological education practices and the effective implementation of these practices. To this end, we used Tecnoteca's initiative at Instituto Federal Fluminense as a case study. [...] It is worth the role of public policies for national development in relation to education initiatives. [...] As a method of data collection, an interview was given by the creator of the project and, based on these data, we performed an interpretation of these statements and their relations with the theorists who supported this article from the data analysis technique conceptualized as Discursive Textual Analysis. In this article, we brought the IFF's Tecnoteca project as a case study and found the need for school management to carry out technological projects, due to the resistance to new teaching methodologies, corroborating the importance of continuing teacher education.

Keywords: Digital Educational Technology; Federal Institutes; Tecnoteca.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Arthur Rezende da Silva, Universidade Católica de Petrópolis, RJ. Instituto Federal Fluminense

Doutorando em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis, Rio de Janeiro (UCP). Técnico em Assuntos Educacionais, cargo de nível superior da área pedagógica, do Instituto Federal Fluminense, Campus Santo Antônio de Pádua, RJ. Atualmente, Diretor-geral reeleito do campus (2020-2024). Professor efetivo da Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (FAETEC) de Santo Antônio de Pádua, atuando na Licenciatura em Pedagogia.

Carolina Barros Pimenta, Universidade Católica de Petrópolis - RJ - UNILASSALE - RJ

Doutoranda em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis - UCP. Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2016). Pós-graduada em Administração, Supervisão e Orientação Educacional (2009) e em Pedagogia da Cooperação e Metodologias Colaborativas (2018) . Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro - UNILASALLE, RJ (2014) e Turismo pela Unipli (2004). Atualmente é Coordenadora Pedagógica do Ensino Fundamental Anos Iniciais do Colégio La Salle Abel e responsável pelo curso de pós-graduação em Metodologias Ativas e Tecnologias Educacionais do Unilasalle. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, política educacional, gestão, metodologias ativas e tecnologias educacionais.

Published

2021-04-24

How to Cite

Rezende da Silva, A., & Barros Pimenta, C. . (2021). Approximations between technologies and professional education: notes about the implementation of the tecnoteca project at the Instituto Federal Fluminense. Qualitative Research Journal , 9(20), 179–199. https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.418

Issue

Section

EducaçãoTecnológica