The faculities of technology of São Paulo State – Brazil: assigning meanings to technological education and its formation mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.410

Abstract

The main focus of this work lies in the Faculties of Technology of São Paulo State (Fatec) [...]. Having as main methodological support the principles of Oral History, the study goes through issues involving methodological assumptions, the narrative sources that support the understandings that come from the analysis of these narrative and other sources, a history of Fatec and some aspects of practices related to teaching and learning mathematics in this institution, focusing more closely on the 1970s and 1990s. Through oral narratives, it is clear that, even today, there is a strong discourse that technological education must be different from the others and, in this way, the banner survives in Fatec that the lessons that interest the courses are those aimed at the world of work, often creating methodological strategies and study materials for the disciplines. 

Keywords: Mathematical Education; Technological Education; Oral History; Fatec.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Antonio Vicente Marafioti Garnica, Universidade Estadual Paulista

Bacharel em Matemática (1984) pela UNESP de Rio Claro, Mestre (1992) e Doutor (1995) pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da UNESP de Rio Claro. Realizou estágio de complementação na Universidade de Lisboa (1991) e Pós-doutorado na Indiana University Purdue University at Indianápolis - Estados Unidos (1999). Recebeu, com Paulo Freire, o prêmio Moinho Santista (atual Prêmio Fundação BUNGE) em Ciências da Educação no ano de 1995. É Livre-docente (2005) pelo Departamento de Matemática da UNESP de Bauru. Coordena o Grupo de Pesquisa "História Oral e Educação Matemática" (www.ghoem.org) e atua nos cursos de graduação da UNESP de Bauru e nos Programas de Pós-graduação em Educação Matemática (UNESP de Rio Claro) e em Educação para a Ciência (UNESP-Bauru). É editor do BOLEMA - Boletim de Educação Matemática desde 2008, pesquisador Produtividade em Pesquisa CNPq desde 2001, e atuou como membro do CA-Ed (CNPq) de julho/2014 a julho/2017. Principais interesses de pesquisa: Formação de Professores de Matemática, História Oral, História da Educação Matemática, Narrativas e Metodologias de Pesquisa. 

Published

2021-04-24

How to Cite

Prado, R. de C., & Garnica, A. V. M. . (2021). The faculities of technology of São Paulo State – Brazil: assigning meanings to technological education and its formation mathematics teachers. Qualitative Research Journal , 9(20), 158–178. https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.410

Issue

Section

EducaçãoTecnológica

Most read articles by the same author(s)