Science teachers' understandings about the process of producing educational videos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.405

Abstract

Aiming to understand the process of producing educational videos by science teachers by making educational videos available on YouTube. This article presents a look at the pedagogical action of teachers, especially in science, in the production of videos and their sharing on YouTube. In this sense, it is based on the approach of qualitative research [...]. As an analysis methodology, the Collective Subject Speech (DSC) was used to understand, in their speeches, the thought of this collective of teachers. With the operation of the technique, the speech entitled "Production of videos to share knowledge" was elaborated, which denotes some of the pedagogical intentions of the teachers when planning the content, produce the videos, and above all, the motivations of teachers when migrating to platforms such YouTube, to reach different geographic spaces and social contexts.

Keywords: Science; YouTube; Tecnology and education; Video recording.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andressa Mayumi Yamashiro Alarcon, Universidade Federal do Rio Grande

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), Participante do Grupo de Pesquisa EaD-TEC. Licenciada em Ciências Biológicas na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Cerro Largo. No qual, foi bolsista do Programa de Educação Tutoral (PETCiências SESu/MEC/FNDE) desenvolvendo trabalhos com Ensino, Pesquisa e Extensão. Participante voluntária em projetos de pesquisa envolvendo Educação Ambiental e Formação Inicial de Professores. Tem interesse na área de Educação em Ciências, Educação Tecnológica e Educação Ambiental.

Tanise Paula Novello, Universidade Federal do Rio Grande

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande (2001) mestrado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2006) e doutorado em Educação Ambiental pela mesma Instituição (2011). Também é professora da FURG vinculada ao Instituto de Matemática, Estatística e Física (IMEF) e membro da Secretaria de Educação a Distância (SEaD) atuando junto a formação de professores e tutores.É professora junto ao Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências (PPGEC). Atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação a distância e educação matemática.

Published

2021-04-24

How to Cite

Alarcon, A. M. Y., & Novello, T. P. (2021). Science teachers’ understandings about the process of producing educational videos. Qualitative Research Journal , 9(20), 250–264. https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.405

Issue

Section

EducaçãoTecnológica

Most read articles by the same author(s)