Continued teacher training for authorship based on the TPACK model and constructive, contextualized and significant approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.411

Abstract

This study sought to analyze how elementary school teachers can use an authoring tool in practices based on the Constructionist, Contextualized and Significant approach, considering the knowledge of the TPACK model, related to the technological, pedagogical and teacher knowledge base. [...]. The data emerged from the observation of forums, educational materials and a self-assessment questionnaire. There was a satisfactory appropriation of the authoring tool by eight teachers; six materials created included the approach satisfactorily. Two proposals didn't include pedagogical knowledge of the TPACK model. The importance of the student's centrality in the practice planning process was evidenced and it was observed that the Constructionist, Contextualized and Significant approach has the potential to promote learning according to the TPACK model, however, he needs to consider the approach so that the integration of his knowledge is fully realized.

Keywords: Teacher Education; Early Years of Elementary School; TPACK; CCS approach; Technologies in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mônia Daniela Dotta Kanashiro, Multimídia Educacional

Mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista, investiga prática docente com uso ferramenta tecnológica de autoria. É especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da EAD pela UFF- RJ (2013). Possui graduação em Letras - Português e Inglês pelo Instituto Educacional do Estado de São Paulo (2008) e graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). Atualmente é Gerente do setor pedagógico na Multimídia Educacional e atua como professora do Ensino Fundamental na rede municipal de ensino de Presidente Prudente- SP. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional.

Klaus SCHLUNZEN JÚNIOR, UNESP - Universidade Estadual Paulista

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestre em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Campinas e doutor em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Campinas. Professor livre-docente em Informática e Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, com estágio de Pós-doutoramento na Universitat de Barcelona e becário da Fundación Carolina. Foi também bolsista Produtividade em Pesquisa PQ de 2006 a 2009. Coordenador do Núcleo de Educação a Distância da UNESP de 2008 a 2018 e Diretor Acadêmico da Universidade Virtual do Estado de São Paulo (Univesp) em 2017. É professor efetivo do Departamento de Estatística, do programa de Pós-graduação em Educação da FCT/Unesp, coordenador geral do Programa de Mestrado Profissional em rede em Educação Inclusiva (PROFEI) e coordenador do Centro de Promoção para a Inclusão Digital, Escolar e Social (CPIDES). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tópicos Específicos de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores, Inclusão Digital e Escolar, Tecnologias na Educação, Educação digital e híbrida, e Aprendizagem Organizacional.

Published

2021-04-24

How to Cite

Kanashiro, M. D. D., & SCHLUNZEN JÚNIOR, K. (2021). Continued teacher training for authorship based on the TPACK model and constructive, contextualized and significant approach. Qualitative Research Journal , 9(20), 81–113. https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.411

Issue

Section

EducaçãoTecnológica