Qualitative research in Education –epistemological and ethical aspects

Authors

  • Isabel Pimenta Freire Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
  • Sheyla Maria Fontenele Macedo Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) https://orcid.org/0000-0002-7973-4773

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.24.400

Abstract

In this article, we intend to analyze and reflect on the epistemological and ethical frameworks of qualitative research in education. The method is a bibliographic review, and is based on a critical approach to the themes, from outstanding studies in the sphere of discussed knowledge. The concept of qualitative research is clarified, from the conceptions of science of the 20th century to the present day, delimiting it in the main research paradigms that emerged as a counterpoint to the hypothetical-deductive paradigm (phenomenological-interpretative, sociocritical and of complexity). The ethical issue is approached as a structuring dimension of qualitative research, in the Human and Social Sciences, and precisely in the field of education. From the contributions, there are reflections for the development of a critical view of research, based on principles and values ​​that shape the ways of building knowledge in the fields of education. 

Keywords: Qualitative research; Education; Paradigms; Ethic.

 

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Author Biographies

Isabel Pimenta Freire, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

Professora Associada Aposentada no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, com doutoramento e mestrado em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa. Tem participado em estudos e projetos nacionais e internacionais cujos temas destacam a importância das relações interpessoais, da interculturalidade e da complexidade dos processos educativos e formativos. Coordenou o doutoramento em Educação na especialidade de Formação de Professores e mestrados nas áreas de especialização de Desenvolvimento Social e Cultural e Educação Intercultural. É autora e coautora de múltiplas publicações, em revistas e livros nacionais e internacionais, designadamente sobre formação de professores, cidadania, educação intercultural, mediação educacional e comunitária e metodologias de investigação em educação. ID: 0000-0003-3486-7561

Sheyla Maria Fontenele Macedo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Profa Dra. Sheyla Maria Fontenele Macedo.

FORMAÇÃO: Doutora em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (em Portugal), tese premiada no ano de 2018, Mestra em Educação, pela Universidade Federal do Estado do Ceará / CE , Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Candido Mendes/ Rio de Janeiro, Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNI RIO) / RJ . Professora do Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGE) da UERN, Pesquisadora em Formação ética profissional de professores, estudo sobre emoções, relações humanas, afetividade na educação, didática e avaliação da aprendizagem sobre a perspectiva ética. E-mail: sheylafontenele@yahoo.com.br

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Published

2022-10-10

How to Cite

Pimenta Freire, I. ., & Fontenele Macedo, S. M. . (2022). Qualitative research in Education –epistemological and ethical aspects. Qualitative Research Journal , 10(24), 276–296. https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.24.400