A intervenção psicoeducativa baseada em evidência: subsídios do enfoque qualitativo

Authors

  • Ana Pereira Antunes Universidade da Madeira
  • Joana Oliveira Xavier
  • África Borges
  • Manuela Rodriguéz-Dorta
  • Elena Rodríguez-Naveiras
  • María Cadenas
  • Ana Tomás Almeida
  • Cláudia Miranda

Abstract

Resumo: Neste trabalho pretende-se discutir o contributo da metodologia qualitativa na avaliação da eficácia dos processos de mudança quando se implementam programas psicoeducativos. Concretamente apresentam-se três recursos distintos: a) entrevista semiestruturada (construída a partir da abordagem fenomenológica e utilizada como avaliação pré-teste, pós-teste e follow-up num programa de educação parental); b) metodologia observacional (útil para avaliação formativa de programas e análise do processo de mudança de comportamentos ao longo dos programas); e c) Q-set da Resiliência Familiar (método misto, originalmente construído para a avaliação do funcionamento resiliente das famílias em risco psicossocial). Cada um dos recursos é discutido, ilustrando-se a sua utilização e a pertinência da sua aplicação no âmbito da avaliação da eficácia da intervenção psicoeducativa.

Palavras-chave: Metodologia Qualitativa; Programas Psicoeducativos; Avaliação.

 

Evidence-based psychoeducational intervention: the contribution of qualitative approaches

Abstract: The main goal of this paper is to discuss the contribution of qualitative methodology for the assessment of the changing processes due to psychoeducational intervention. Three different resources are presented: a) semi-structured interview (it was built considering the phenomenological approach and was used for a pre-test, post-test and follow-up assessment in a parenting educational programme); observational method (useful for training programmes assessment and analysis of the process of behavior change occurred over the programmes); and c) Q-set of family resilience (mixed method, originally built for the evaluation of the resilient functioning of psychosocial risk families). These resources are discussed and is stated the relevance of their aplication in the assessment of psychoeducational intervention.

Keywords: Qualitative Method; Psychoeducational Intervention; Assessment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABIDIN, R. Índice de stress parental (PSI): parenting stress index. 1. ed. Lisboa: Cegoc-TEA, 2003.

AGUILAR, M. J.; ANDER-EGG. E. Evaluación de servicios y programas sociales. 1. ed. Madrid: Siglo XXI, 1992

ALMEIDA, T.; SAMPAIO, F. Stress e suporte social em familiares de pessoas com paralisia cerebral. Psicologia, Saúde e Doenças, Lisboa, v. 8, n.1, p. 145-151, 2007.

AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION PRESIDENTIAL TASK FORCE ON EVIDENCE-BASED PRACTICE. Evidence-based practice in psychology, American Psychologist, v. 61, n. 4, p. 271-285, maio/junho. 2006.

ANGUERA, M. T. Metodología observacional. In: ARNAU, J. et al. (Org.). Metodología de la investigación en ciencias del comportamento. 1. ed. Murcia: COMPOBELL, S.A.,1990. p. 125-236.

ANGUERA, M. et al. Análisis de la competencia en la selección de observadores. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, Murcia, v. 1, n. 1, p. 95-114, jun. 1999.

ANGUERA, M. T.; BLANCO, A.; LOSADA, J. L. Diseños observacionales, cuestión clave en el proceso de la metodología observacional. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, Murcia, v. 3, n. 2, p. 135-160, dez. 2001.

ANGUERA, M. T.; HERNÁNDEZ-MENDO, A. La metodología observacional en el ámbito del deporte. E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, Mérida, v. 9, n. 3, p. 135-160, 2013. Disponível em: <http://www.e-balonmano.com/ojs/index.php/revista/article/view/139/pdf_20>. Acesso em: 02 mar. 2017.

ANTUNES, A. P. et al. O enfoque qualitativo na avaliação de programas psicoeducativos: aplicações e contributos da metodologia qualitativa. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EM INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA - INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA EM CIÊNCIAS SOCIAIS, 5., 2016, Porto. Atas do... Porto: Ludomedia, 2016. v. 3, p. 524-533. Editado por A. Costa et. al. Disponível em: <http://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/997/973>. Acesso em: 02 mar. 2017.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 5. ed. Lisboa: Edições 70, 2008.

BAUMRIND, D. Parenting styles and adolescent development. In: LERNER, R. et al., (Eds.). The Encyclopedia on Adolescence. 1. ed. New York: Garland, 1991. p. 746-758.

BECK, J. G. et al. Principles for training in evidence-based Psychology: Recommendations for the graduate curricula in Clinical Psychology. Clinical Psychology: Science and Practice, Medford, v. 21, n. 4, p. 410-424, dez. 2014.

BEHAR, J.; RIBA, C. Sesgos de la observación: la reactividad. In: ANGUERA, M. T. (Ed.). Metodología observacional en la investigación psicológica. Vól. 2, fundamentación (2). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, S.A, 1993. p. 77-148.

BLANCO, A.; ANGUERA, M. T. Evaluación de la calidad en el registro del comportamiento: Aplicación a deportes de equipo. In: OÑATE, E.; GARCÍA-SICILIA, F.; RAMALLO, L. (Eds.). Métodos numéricos en Ciencias Sociales. 1. ed. Barcelona: Centro Internacional de Métodos Numéricos en Ingeniería (CIMNE), 2000. p. 30-48.

BLACK, K.; LOBO, M. A Conceptual Review of Family Resilience Factors. Journal of Family Nursing, Calgary, v. 14, n. 1, p. 33-55, feb. 2008.

BLOCK, J.; BLOCK, J. H. The role of ego?control and ego?resiliency in the organization of behavior. In: COLLINS, W. A. (Ed.). Minnesota Symposia on Child Psychology: Development of cognition, affect, and social relations, vol.13. Hillsdale: Erlbaum, 1980. p. 39-101.

BLOCK, J. The Q-sort in character appraisal: Enconding subjective impressions of persons quantitatively. 1. ed. Washington: American Psychological Association, 2008.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. 5. ed. Boston: Pearson Education, 2007.

CADENAS, M. Análisis e intervención de la interacción social medido a través de la observación sistemática del alumnado con altas capacidades intelectuales. 2015,

f. Tesis (Doctoral em Psicología) – Facultad de Ciencias de la Salud, Sección de Psicología y Logopedia, Universidade de La Laguna, La Laguna, 2015.

CADENAS, M.; BORGES, A.; FALCÓN, C. Análisis y depuración de un instrumento para la observación de la interacción dentro del aula. Revista de Investigación y Divulgación en Psicología y Logopedia (RIDPSICLO), La Laguna, v. 3, n. 2, p.18-23, 2013.

COUTINHO, M. Apoio à família e formação parental. Análise Psicológica, Lisboa, v. 22, n.1, p. 55-64, jan./mar. 2004.

CRUZ, M. Una propuesta para la evaluación del profesorado universitario. 2007.

f. Tesis (Doctoral em Educación) – Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Pedagogía Sistemática y Social, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 2007.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introduction: The discipline and practice of qualitative research. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). The Sage Handbook of Qualitative Research. 3. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005. p. 1-32.

DÍAZ, M. M. La evaluacio?n de programas sociales: Fundamentos y enfoques teo?ricos. Revista de Investigación Educativa, Barcelona, v.18, n. 2, p.289-317, 2000.

DÍAZ-HERNÁNDEZ, M. Protocolo de Observación de Funciones Docentes en Universidad: Un instrumento para la evaluación de la conducta del profesorado universitário. 2014.

f. La Laguna: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, 2014.

FALCÓN, C. El Protocolo de Observación de la Función de Observación (PROFE): Un instrumento observacional para operacionalizar la transmisión de información. 2015. 24 f. Trabajo de fin de grado (Psicología) - Universidad de La Laguna, La Laguna, 2015.

FLICK, U. Métodos qualitativos na investigação científica. 1. ed. Lisboa: Monitor, 2005.

FONTES, S. et al. Diseños de investigación en Psicología. 1. ed. Madrid: UNED, 2001.

GRENNWOOD, D. J.; LEVIN, M. Reform of the social sciences and of universities through action research. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). The Sage Handbook of Qualitative Research. 3. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005. p. 43-64.

HERNÁNDEZ-JORGE, C. Habilidades de comunicación para profesionales. 1. ed. Tenerife: ARTE: Comunicación visual, 2005.

IBÁÑEZ, I. La observación. In: PEÑATE, W.; MATUD, P.; IBÁÑEZ, I. (Eds.). Evaluación psicológica: Conceptos y técnicas de análisis. 1. ed. Valencia: Promolibro, 1993. p. 225-260.

LEONARDI, J. L.; MEYER, S. B. Prática Baseada em Evidências em Psicologia e a História da Busca pelas Provas Empíricas da Eficácia das Psicoterapias. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 35, n. 4, p. 1139-1156, dec. 2015.

LÓPEZ DE LA LLAVE, A.; PÉREZ-LLANTADA, M.C. Evaluación de programas en psicología aplicada (salud, intervenciones sociales, deporte, calidad). 1. ed. Madrid: Dykinson, 2004.

LUEBBE; A. M. et al. Evidence-based practice in Psychology: Perceptions of graduate students in scientist-practioner programs. Journal of Clinical Psychology, Hoboken, v. 63, n.7, p. 643–655, 2007.

LUTHAR, S. Resilience in development: A synthesis of research across five decades. In: CICCHETTI, D.; COHEN, D. J. (Eds.). Developmental psychopathology, Vol. 3: Risk, disorder, and adaptation. 2. ed. Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons, 2006. p. 739-795.

MARTÍNEZ, J. F. Combinación de mediciones de la práctica y el desempeño docente: conceptualizaciones técnicas y conceptuales para la evaluación docente. Pensamiento educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, Santiago de Chile, v. 50, n. 1, p. 4-20, 2013.

MAXWELL, J. A. Causal explanation, qualitative research, and scientific inquiry in Education. Educational Researcher, Thousand Oaks, v. 33, n.2, p.3-11, mar. 2004. Disponível em: <http://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/200403_maxwell_causal_explanation.pdf.> Acesso em: 07 mar. 2017.

MIRANDA, C. Resiliência Familiar e Risco Psicossocial: Estudo das perceções das Famílias e dos Profissionais que as acompanham. 2015. 213 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Criança) – Instituto da Educação, Universidade do Minho, Braga, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/40954. Acesso em: 07 mar. 2017.

MESA, A. Buenas prácticas docentes: Elaboración de un instrumento para su medida. 2014. 24 f. Trabajo Final de Grado (Psicología) - Universidad de La Laguna, La Laguna, Espanha, 2014.

MOHR, L.B. Impact Analysis for Program Evaluation. 1. ed. Londres: Sage, 1992.

PIANTA, R. C.; HAMRE, B. K. Conceptualization, measurement, and improvement of classroom processes: standardized observation can leverage capacity. Educational Researcher, Thousand Oaks, v. 38, n. 2, p. 109–119, mar. 2009.

QUERA, V.; BEHAR, J. La observación. In: BUELA-CASAL, G.; SIERRA, J. C. (Eds.). Manual de evaluación psicológica: fundamentos, técnicas y aplicaciones. 1. ed. Madrid: Siglo XXI de España editores, S.A., 1997. p. 315-340.

RODRÍGUEZ-DORTA, M. Evaluación de proceso del comportamiento docente en Educación Primaria y Especial. 2015. 453 f. La Laguna: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, 2015.

RODRÍGUEZ-DORTA, M.; BORGES, A. Optimización y eficiencia en el análisis de datos en metodología observacional/Optimization and efficiency in the data analysis of observational methodology. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, REMA, Oviedo, v. 21, n.1, p.1-15, 2016.

RODRIGO, M. J. et al. Preservación Familiar: Un enfoque positivo para la intervención com famílias. 1. ed. Madrid: Ediciones Pirâmide, 2008.

RODRÍGUEZ NAVEIRAS, E. PROFUNDO: Un instrumento para la evaluación de proceso de un programa de altas capacidades. 2011. 465 f. La Laguna: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, 2011.

RODRÍGUEZ-NAVEIRAS, E.; BORGES, A.; CADENAS, M. Creating and purifying an observation instrument using the Generalizability Theory. Revista Acción Psicológica, Madrid, v. 10, n.2, p.73-86, dez. 2013.

ROMÁN, M.; MURILLO, F. J. La evaluación del desempeño docente: Objeto de disputa y fuente de oportunidades en el campo educativo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, Madrid, v.1, n.2, p.1-6, 2008.

RUTTER, M. Psychosocial resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, Menasha, v. 57, n. 3, p. 316-331, jul. 1987. SANTOYO, C. Behavioral assessment of social interactions in natural settings. European Journal of Psychological Assessment, Boston, v.12, n.2, p.124-131, may. 1996.

SANTOYO, C. La ecología social de la cotidianeidad en la escuela: Redes sociales y mecanismos funcionales. In: SANTOYO, C.; ESPINOSA, C. (Eds.). Desarrollo e interacción social: Teoría y métodos de investigación en contexto. 1. ed. México: UNAM/CONACyT, 2006. p. 113-150.

SHIRATUDDIN, N.; LANDONI, M. Evaluation of content activities in children´s educational software. Evaluation and Program Planning, v.25, n.2, p.175-182, may. 2002. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/S0149-7189(02)00011-3>. Acesso em: 07 mar. 2017.

TEJADA, J. La evaluación: Su conceptualización. In: JIMÉNEZ, B. (Ed.). Evaluación de programas, centros y profesores. 1. ed. Madrid: Síntesis, S.A, 1999. p. 25-56.

VENEY, J.E.; KALUZNY, A.D. Evaluation and Decision Making for Health Services Program. 1. Ed. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1984.

WALSH, F. Strengthening Family Resilience. 1. ed. New York, London: The Guilford Press, 1998.

WALSH, F. A family resilience framework: Innovative practice applications. Family relations, Hoboken, v. 51, n. 2, p. 130-138, apr./jun. 2002.

WALSH, F. Fortalecendo a Resiliência Familiar. 1. ed. São Paulo: Roca, 2005.

WALSH, F. Family resilience: Strengths forged through adversity. In: WALSH, F. (Org.). Normal Family Processes. 4. ed. New York: Guilford Press, 2012. p. 339-427.

WRIGHT, M. O.; MASTEN, A. S.; NARAYAN, A. J. Resilience processes in development: Four waves of research on positive adaptation in the context of adversity. In: GOLDSTEIN, S.; BROOKS, R. B. (Eds.). Handbook of resilience in children. 2. ed. New York: Springer Science+Business Media, 2013. p. 15-37.

WOODS, P. Investigar a arte de ensinar. 1. ed. Porto: Porto Editora, 1999.

YÜKSEL, I?. How to conduct a qualitative program evaluation in the light of Eisner’s Educational Connoisseurship and Criticism Model. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, v.1, n.2, p.78-83, oct. 2010. Disponível em: <http://www.tojqi.net/articles/TOJQI_1_2/TOJQI_1_2_Article_6.pdf>. Acesso em: 07 mar. 2017.

YUNES, M. A. M.; SZYMANSKI, H. Resiliência: noção, conceitos afins e considerações críticas. In: TAVARES, J. (Org.). Resiliência e educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001. p. 13-42.

XAVIER, J. O. Educação parental: O significado da participação no Grupo Laços de Inclusão. 2011. 76 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Educação) –Universidade da Madeira, Funchal, 2011.

Published

2017-07-12

How to Cite

Antunes, A. P., Xavier, J. O., Borges, África, Rodriguéz-Dorta, M., Rodríguez-Naveiras, E., Cadenas, M., … Miranda, C. (2017). A intervenção psicoeducativa baseada em evidência: subsídios do enfoque qualitativo. Qualitative Research Journal , 5(8), 168–190. Retrieved from https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/83