The student´s integrated technical courses voice! Perceptions about remote activities during the COVID 19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.23.480Abstract
The aim of this study is to investigate the students' perceptions regarding access to Emergency Remote Education (ERE) during the Covid-19 pandemic. Students were from two integrated courses from a campus of IFSP. During the offer of the ERE, teachers proposed non-obligatory complementary activities (NOCAs) to the students. In addition, they sent digital questionnaires referring to NOCAs. Students’ responses were qualitatively explored with the Content Analysis technique, using NVivo® software. We identified three categories through the questionnaire exploration: (anti)conditions of studies in pandemic reality, (contra)conditions of teacher pedagogical support, and (re)production of school holes and school knowledge. We consider that in a moment of suspension of face-to-face activities, the NOCAs allowed the maintenance of school bonds with the students. However, this interaction requires evaluation to avoid a banking model of education.
Keywords: Integrated Professional Education; Emergency Remote Education; Federal Institute; Access to education.
Downloads
Metrics
References
ABEL JR, A. The phenomenon of learning at a distance through emergency remote teaching amidst the pandemic crisis. Asian Journal of Distance Education, [S.I.], v. 15, n. 1, p. 127-143, 2020. Disponível em: http://asianjde.org/ojs/index.php/AsianJDE/article/view/453. Acesso em: 25 out. 2020.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 70. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 2011.
BRASIL. Lei n. 11. 892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário oficial da União, Brasília, DF, 30 dez. 2008. p. 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ ato2007-2010/2008/lei/l11892.html. Acesso em: 03 jun. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 mar. 2020a. p. 39. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 25 mai. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 376, de 03 de abril de 2020. Dispõe sobre as aulas nos cursos de educação profissional técnica de nível médio, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 06 abr. 2020b. p. 66. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-376-de-3-de-abril-de-2020-251289119. Acesso em: 25 mai. 2021.
CARVER, L. B. Supporting learners in a time of crisis. Advances in Social Sciences Research Journal, [S.I.], v. 7, n. 4, p. 129-136, 2020. DOI: https://doi.org/10.14738/assrj.74.8109
CAVALCANTE, J. R.; ABREU, A. de J. L. de. COVID-19 no município do Rio de Janeiro: análise espacial da ocorrência dos primeiros casos e óbitos confirmados. Epidemiologia e Serviços de Saúde, [S.I.], v. 29, n.3, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/Dg6LJRhyfqzTRgKyq3Wx9Lz/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 01 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.5123/S1679-49742020000300007
CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho com lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. s.p.
CIEB. Notas técnicas #17: estratégias de aprendizagem remota (EAR), características e diferenciação da educação a distância (EAD). São Paulo: CIEB, 2020. Disponível em: https://cieb.net.br/wpcontent/uploads/2020/05/CIEB_NotaTecnica17_MAIO2020_FINAL_web.pdf. Acesso em: 26 out. 2020.
DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados Ltda, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. (1ª edição: 1970). Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
INSTITUTO FEDERAL DE SÃO PAULO. Gabinete do Reitor. Portaria IFSP nº 1200, de 23 de março de 2020a. Suspende o calendário acadêmico de cursos do IFSP, mantém as demais atividades relacionadas ao ensino, à pesquisa e à extensão e dá outras providências. Portal Institucional do IFSP. Disponível em: https://ifsp.edu.br/images/reitoria/Portarias/2020/portaria1200.pdf. Acesso em: 04 nov. 2020.
INSTITUTO FEDERAL DE SÃO PAULO. Pró-Reitoria de Ensino. OFÍCIO 3/2020 - PRO-ENS/RET/IFSP, de 24 de março de 2020b. Orientações aos câmpus do IFSP no que tange à área de ensino, para este período de suspensão do calendário acadêmico. Portal Institucional do IFSP. Disponível em: https://www.ifsp.edu.br/images/reitoria/Comites/Covid19/PRE/OFCIO_3_2020_-_PRO-ENS_RET_IFSP_1.pdf. Acesso em: 04 nov. 2020.
INSTITUTO FEDERAL DE SÃO PAULO. Gabinete do Reitor. Portaria IFSP nº 2337, de 26 de junho de 2020c. Estabelecer diretrizes para que os câmpus do IFSP, em sua autonomia, e de acordo com os protocolos estabelecidos pelo Estado e por seus respectivos municípios, analisando a situação da sua região, possam decidir pela melhor forma de Reorganização das Atividades Acadêmicas para seu câmpus, para reposição do calendário dos cursos de Graduação e da Educação Básica, afetados em decorrência das ações tomadas para o enfrentamento da emergência de saúde pública, de importância internacional, decorrente da pandemia do coronavírus COVID-19. Portal Institucional do IFSP. Disponível em: https://www.ifsp.edu.br/acoes-e-programas/11-reitoria/menu-de-3-nivel/402-portarias. Acesso em: 04 nov. 2020.
MAIA, B. R.; DIAS, P. C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, p. 1-8, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/k9KTBz398jqfvDLby3QjTHJ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 01 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067
MINAYO, M. C. de S. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Rio de Janeiro, Vozes, 1994.
NASCIMENTO, P. M.; RAMOS, D. L.; MELO, A. A. S. de.; CASTIONI, R. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Nota Técnica nº 88. Diretoria de Estudos e Políticas Sociais (Disoc). Brasília: IPEA, 2020. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/10228/1/NT_88_Disoc_AcesDomInternEnsinoRemoPandemia.pdf. Acesso em: 01 nov. 2020.
OKUMURA, R. Pesquisa mostra que 67% dos alunos têm dificuldade para organizar estudos online na pandemia. Estadão, São Paulo, 30 de outubro de 2020. Disponível em https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,pesquisa-mostra-que-67-dos-alunos-tem-dificuldade-para-organizar-estudos-online-na-pandemia,70003495401#:~:text=E%20uma%20pesquisa%20feita%20pela,uma%20rotina%20di%C3%A1ria%20de%20estudos. Acesso em: 30 abr. 2021.
OLIVEIRA, E. 56% dos alunos que não estudaram na pandemia apontam como motivo a busca por emprego, diz pesquisa. Portal G1, São Paulo, 05 de novembro de 2020. Disponível em https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/11/05/56percent-dos-alunos-que-nao-estudaram-na-pandemia-apontam-como-motivo-a-busca-por-emprego-diz-pesquisa.ghtml. Acesso em: 30 abr. 2021.
PELISSARI, L. B. Educação profissional e neodesenvolvimentismo: políticas públicas e contradições. Jundiaí: Paco Editorial, 2019.
PINHO, A. Menos de metade dos alunos da rede estadual de SP acessa ensino online na quarentena. Folha de São Paulo, São Paulo, 14 de maio de 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/05/menos-de-metade-dos-alunos-da-rede-estadual-de-sp-acessa-ensino-online-na-quarentena.shtml. Acesso em: 20 out. 2020.
SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na Pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, [S.I.], ano XXXI, p. 36-49, 2021.
SÃO PAULO. Decreto nº 64881, de 22/03/2020. Decreta quarentena no Estado de São Paulo, no contexto da pandemia do COVID-19 (Novo Coronavírus), e dá providências complementares. Diário Oficial do Estado de São Paulo, São Paulo, 23 mar. 2020. Suplemento, p. 1. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/2020/decreto-64881-22.03.2020.html. Acesso em: 04 nov. 2020.
SENHORAS, E. M. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. Boletim de Conjuntura, [S.I.], v. 2, n. 5, p. 128-136, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Covid-19Educacao/2945. Acesso em: 02 nov. 2020.
SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. de A.; MENEZES, J. B. F. de. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, [S.I.], n. 36, p. 298-315, 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18383/8717. Acesso em: 03 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18383
SINCLAIR, M. Education in emergencies. In: UNHCR. Learning for a future: Refugee education in developing countries, Switzerland, 2001, p. 1-84. Disponível em: https://www.unhcr.org/4a1d5ba36.pdf. Acesso em 07 mar. 2021.
VIANA, T. C. B.; ENGERROFF, A. C. B.; LAPA, A.; LOUREIRO, C. C.; MARINA, G. S. Atividades pedagógicas não presenciais: desafios da experiência docente do CA/UFSC durante a pandemia. Revista SobreTudo - Colégio de Aplicação da UFSC, [SI.], v. 11, n. 1, p. 29-54, 2020. Disponível em: https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/sobretudo/article/view/4364/3292. Acesso em: 07 abr. 2021.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Coronavirus disease (COVID-19) situation report–102, 2020. Disponível em: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situationreports/20200501-covid-19-sitrep.pdf?sfvrsn=742f4a18_2. Acesso em: 19 jan. 2021.
ZANDIFAR, A.; BADRFAM, R. Iranian mental health during the COVID-19 epidemic. Asian Journal of Psychiatry, [S.I.], v. 51, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.101990
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.