Photograph of river schools: the possibility of recognizing and analyzing pedagogical spaces and times
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.302Abstract
This study presents a reflection on the use of photographs in a qualitative research. There is an intense debate in the human and social sciences on the use of photographs in research, not as mere illustration, but with analytical possibilities. The debate is strong, mainly, regarding its use or not aggregated with other sources. In this study the photographs were produced in the research context and aggregated to other sources. The photographs, added to the other analysis procedures, revealed an analytical possibilities of great value. Contributing to compare, approach and reveal to the researcher times and spaces, subjects and contexts.
Keywords: Photographs; QualitativeResearch; Methodology.
Downloads
Metrics
References
BARTHES, R. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1984.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1984.
FATORELLI, A. Fotografia e subjetividade.In: Jobim S. S. (Org.) Mosaico: imagem doconhecimento. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos,2000.
KOSSOY, B. Fotografia e História. São Paulo: Ática.,1989.
KOSSOY, B. Realidades e ficções na trama fotográfica. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.
KOSSOY,B.Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.
LOIZOS, P. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa.In: Bauer, M.W; Gaskell, G.(Org.). Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som: ummanual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareci. Petrópolis, RJ: Vozes,2011.
PIATTI C.B. .Imagem da/na pesquisa qualitativa: a extensa possibilidade de pesquisar. Revista Acta Semiótica et Lingvistica, v.2,2018. Disponível em:http://www.periodicos.ufpb.br/index.php/actas/article/view/43497. Acesso em 20 de Junho de 2019.
ZANELLA, A. V. Perguntar, registrar, escrever: inquietações metodológicas. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS,2013.
TITTONI, J., de Castro, D. D., PAPINI, P., & ISOPO, R. (2017). Operações no fio do fragmento: fotografar, escrever e cortar. Revista De Psicologia, 8(1), 87-98. Recuperado de http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/14075. Acesso em 10 de novembro de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Pesquisa Qualitativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.