Methodological trends in chemistry teaching research in the journal “química nova na escola” - 1995 to 2017

Authors

  • Flávia Caroline Bedin Universidade Estadual de Maringá
  • Franciellen Rodrigues da Silva Costa Universidade Estadual de Maringá
  • Alvaro Lorencini Júnior Universidade Estadual de Londrina
  • Neide Maria Michellan Kiouranis Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.224

Abstract

With the growth of Teaching of Chemistry as an area of knowledge, it is also growing the diffusion of the research works carried out in this area. Once this field has been consolidated, it is important to understand what methodological trends have been employed. Therefore, we sought to investigate the publications of the section "Research in Teaching of Chemistry/ Chemistry in Focus" of the journal Química Nova na Escola (QNEsc). After the analysis, we observe that the research has been characterized as to the qualitative character, with the predominance of the "case study". We believe that even advancing on the methodological issues, there are still gaps that need to be filled for research to be strengthened and gain more and more significant space in the scientific scenario. 

Keywords: QNEsc; Chemical Education; Methodological Trends.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ES, A. J. O planejamento de pesquisas qualitativas em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, p. 53-61, mai. 1991.

ALVES-MAZZOTTI, A. J. Usos e Abusos dos Estudos de Caso. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 129, p. 637-651, set./dez. 2006.

ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: Buscando Rigor e Qualidade. Cadernos de Pesquisa, v. 113, p. 51-64, 2001.

ANDRÉ, M. E. D. A. D. Etnografia da Prática Escolar. 14. ed. São Paulo: Papirus, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Coordenação de aperfeiçoamento de Pessoa de Nível Superior (CAPES). Diretoria de Avaliação. Relatório da Avaliação 2013-2016 Quadrienal 2017, Educação, 2017, 93 p.

BRASIL. Coordenação de aperfeiçoamento de Pessoa de Nível Superior (CAPES). Diretoria de Avaliação. Documento de área 2009, Ensino de Ciências e Matemática, 2009. 13 p.

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Editora Vozes, 2006.

COUTINHO, C. P. Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e Prática. 2. ed: Almedina, 2014.

FERREIRA, C. A. L. Pesquisa Quantitativa e Qualitativa: Perspectiva para o campo da Educação. Revista Mosaico, Rio de Janeiro, v. 8, n. n.2, p. 173-182, jul/dez 2015.

FLICK, U. Uma Introdução à Pesquisa Qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

FRANCISCO, C. A.; QUEIROZ, S. L. A produção do conhecimento sobre o ensino de química nas reuniões anuais da Sociedade Brasileira de Química: uma revisão. Química Nova, v. 31, n. 8, p. 2100-2110, 2008.

FRANCISCO, C. A.; QUEIROZ, S. L. Análise de Dissertações e Teses sobre o Ensino de Química no Brasil: Produção científica de Programas de Pós-graduação em destaque. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 20, n.3, p. 21-60, 2015.

GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan/abr 2004.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GRECA, I. M. Discutindo Aspectos Metodológicos da Pesquisa em Ensino de Ciências: Algumas Questões para Reletir. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 73-82, 2002.

GUIMARÃES, D.; MENDONÇA, P. C. C. Avaliação de Habilidades Cognitivas em Um Contexto Sociocientífico com Foco nas Habilidades Argumentativas. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 37, n.especial1, p. 35-42, Jul 2015.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: E.P.U, 2013.

MEDEIROS, A. Metodologia da Pesquisa em Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 73-82, 2002.

MINAYO, M. C. D. S. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2009.

MÓL, G. D. S. Pesquisa Qualitativa em Ensino de Química. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 5, n. 9, p. 495-513, dez 2017.

MORTIMER, E. F. et al. A pesquisa em Ensino de Química na QNesc: uma análise de 2005 a 2014. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 37, n.especial 2, p. 188-192, 2015.

NARDI, R. A pesquisa em ensino de Ciências e Matemática no Brasil. Ciência & Educação (Bauru), Bauru, v.21, n.2, Junho 2015.

QUADROS, A. L. D. QNEsc. Química Nova na Escola. Disponivel em: <http://qnesc.sbq.org.br/pagina.php?idPagina=5>. Acesso em: 20 jul 2017.

SANTOS, F. M. T. D.; GRECA, I. M. Metodologias de Pesquisa no Ensino de Ciências na América Latina: Como pesquisamos na década de 2000. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n.1, p. 15-33, 2013.

SANTOS, F. M. T. D.; GRECA, I. M. Metodologias de pesquisa no ensino de ciências na América Latina: como pesquisamos na década de 2000. Ciência e Educação, Bauru, v. 19, n. 1, p. 15-33, 2013.

SCARPA, D. L.; MARANDINO, M. Pesquisa em Ensino de Ciências: Um estudo sobre as perspectivas metodológicas. II Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. [S.l.]: [s.n.]. 1999.

SCHNETZLER, R. P. A pesquisa em Ensino de Química no Brasil: Conquistas e Perspectivas. Química Nova, São Paulo, v. 25, n. Supl.1, p. 14-24, mai 2002.

SCHNETZLER, ROSELI P.; ARAGÃO, ROSÁLIA M. R. Importância, Sentido e Contribuições de Pesquisas para o Ensino de Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 1, n.1, p. 27-31, Mai 1995.

SILVA, T. S.; LANDIM, M. F. Tendências de pesquisa em Ensino de Ciências voltadas a alunos com deficiência visual. Scientia Plena, v. 10, n. 4, 2014.

SILVA, V. D. A.; SOARES, M. H. F. B. Conhecimento Prévio, Caráter Histórico e Conceitos: O Ensino de Química a Partir de Uma Abordagem Colaborativa da Aprendizagem. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n.3, p. 209-219, Agosto 2012.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2020-10-01

How to Cite

Bedin, F. C., da Silva Costa, F. R., Lorencini Júnior, A., & Kiouranis, N. M. M. . (2020). Methodological trends in chemistry teaching research in the journal “química nova na escola” - 1995 to 2017. Qualitative Research Journal , 8(17), 256–277. https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.224

Issue

Section

Research Articles